TikTok και μουσική – Μια αμφιλεγόμενη σχέση
Το 2023, το TikTok επιχείρησε να απαντήσει στο ερώτημα: Πώς θα ήταν η πλατφόρμα χωρίς μουσική; Τον Φεβρουάριο, πραγματοποίησε δοκιμές στην Αυστραλία, περιορίζοντας την πρόσβαση σε αδειοδοτημένη μουσική για ορισμένους χρήστες. Αν και τα αποτελέσματα δεν ανακοινώθηκαν επίσημα, αρκετοί Αυστραλοί χρήστες εξέφρασαν τη δυσαρέσκειά τους στο Twitter, υποδεικνύοντας ότι η έλλειψη μουσικής επηρέασε την εμπειρία τους στην εφαρμογή.
Από την αρχή της, η μουσική ήταν θεμελιώδης για το TikTok, το οποίο ξεκίνησε ως εφαρμογή lipsyncing με το όνομα Musical.ly και έχει εξελιχθεί σε μια από τις πιο ισχυρές πλατφόρμες για την ανακάλυψη νέας μουσικής. Παρά αυτό το γεγονός, το TikTok αντιμετωπίζει προκλήσεις σχετικά με το ρόλο της μουσικής και πόσα πρέπει να πληρώνει για τα δικαιώματα χρήσης της.
Διαμάχη με τη Universal Music Group
Τον τελευταίο χρόνο, η πλατφόρμα συγκρούστηκε με τη Universal Music Group (UMG) σε θέματα αδειοδότησης, τεχνητής νοημοσύνης και ασφάλειας. Αυτή η διαμάχη οδήγησε σε ένα τρίμηνο μποϊκοτάζ, όπου η UMG απέσυρε μουσική από την πλατφόρμα, συμπεριλαμβανομένων τραγουδιών από καλλιτέχνες όπως η Taylor Swift και ο Drake.
Ωστόσο, ο αντίκτυπος στους χρήστες ήταν περιορισμένος. Ο αλγόριθμος του TikTok προσαρμόστηκε, προβάλλοντας βίντεο με διαθέσιμη μουσική, ενώ οι καλλιτέχνες βρήκαν εναλλακτικούς τρόπους για να παρακάμψουν την απουσία μουσικής της UMG, όπως live performances ή remixes.
Η αξία της μουσικής για το TikTok
Όταν η Universal και το TikTok κατέληξαν τελικά σε συμφωνία, η UMG φάνηκε να αποσπά αρκετές παραχωρήσεις. Ωστόσο, η διαμάχη έδειξε ότι η μουσική δεν είχε τον αναμενόμενο αντίκτυπο στην εμπειρία των χρηστών, και οι ροές (streams) της UMG παρέμειναν σχεδόν ανεπηρέαστες.
Η επιμονή καλλιτεχνών να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν την πλατφόρμα, ακόμη και με παραβιάσεις των δικών τους δικαιωμάτων, έδειξε ότι το TikTok είναι ένα εργαλείο που οι δημιουργοί μουσικής δεν μπορούν να αγνοήσουν, παρά τα προβλήματα με τις δισκογραφικές εταιρείες.
Συνεχιζόμενες προκλήσεις
Η επόμενη πρόκληση για το TikTok ήταν η αναδιαπραγμάτευση της άδειας με τη Merlin, η οποία εκπροσωπεί 30.000 ανεξάρτητες δισκογραφικές εταιρείες. Το TikTok επέλεξε να διαπραγματευτεί απευθείας με κάθε εταιρεία, προσπαθώντας να μειώσει το κόστος αδειοδότησης. Αυτό το βήμα θεωρήθηκε ως προσπάθεια κατακερματισμού της μουσικής βιομηχανίας για την ελαχιστοποίηση των εξόδων.
Πάνω απ’ όλα, το TikTok αντιμετωπίζει και νομικές προκλήσεις στις ΗΠΑ, όπου ενδέχεται να αναγκαστεί να πουλήσει την αμερικανική του επιχείρηση. Εν μέσω αυτών των προβλημάτων, η μείωση των εξόδων είναι κρίσιμη, και η μουσική φαίνεται να είναι ένα από τα πρώτα πεδία όπου η εταιρεία προσπαθεί να εξοικονομήσει χρήματα.
Συμπέρασμα
Η αξία της μουσικής για το TikTok έχει αλλάξει πολλές φορές. Παρόλο που η μουσική υπήρξε θεμελιώδης για την επιτυχία της πλατφόρμας, τα τελευταία γεγονότα δείχνουν ότι το TikTok μπορεί να προσαρμοστεί και χωρίς αυτήν, θέτοντας ερωτήματα για τη μελλοντική της θέση στην επιχείρηση της πλατφόρμας.