Οι έφηβοι εκτίθενται καθημερινά σε θεωρίες συνωμοσίας και παραπληροφόρηση μέσω των social media, δυσκολεύοντας την αναγνώριση ψευδών πληροφοριών, όπως αναφέρει νέα μελέτη του News Literacy Project. Σύμφωνα με την έκθεση, οι περισσότεροι έφηβοι δεν έχουν λάβει εκπαίδευση στον «ειδησεογραφικό αλφαβητισμό», κάτι που περιορίζει την ικανότητά τους να διακρίνουν τις έγκυρες από τις μεροληπτικές πηγές. Η έρευνα, που βασίστηκε σε απαντήσεις άνω των 1.000 εφήβων, υποδεικνύει ότι περίπου το 80% των εφήβων βλέπουν θεωρίες συνωμοσίας στα κοινωνικά δίκτυα, με ένα 20% να βλέπει τέτοιο περιεχόμενο καθημερινά.
Οι πιο κοινές θεωρίες συνωμοσίας αφορούν τη Γη ως επίπεδη, τις αμφισβητούμενες εκλογές του 2020 και τις δήθεν αρνητικές συνέπειες των εμβολίων Covid-19. Ενώ οι περισσότεροι έφηβοι δεν πιστεύουν σε όλες τις θεωρίες που συναντούν, το 81% αυτών που βλέπουν τέτοιο περιεχόμενο πιστεύουν τουλάχιστον σε μία από αυτές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι έφηβοι έχουν καλύτερη ικανότητα αναγνώρισης παραποιημένων εικόνων σε σχέση με άλλες ηλικιακές ομάδες, καθώς το 70% από αυτούς μπορεί να ξεχωρίσει φωτογραφίες που έχουν δημιουργηθεί από τεχνητή νοημοσύνη από τις πραγματικές. Παρόλο που έχουν εξοικειωθεί με τον εντοπισμό οπτικών παραποιήσεων, το ποσοστό των εφήβων που μπορεί να διακρίνει αξιόπιστες πηγές ή να ελέγχει με ακρίβεια τα γεγονότα είναι χαμηλό, με μόλις το 8% να επιτυγχάνει ορθές κατηγοριοποιήσεις σε συγκεκριμένα παραδείγματα πληροφόρησης.
Η Μπόουμαν τονίζει ότι η διδασκαλία του ειδησεογραφικού αλφαβητισμού είναι κρίσιμη, καθώς επιτρέπει στους νέους να αξιολογούν πληροφορίες και να αναπτύσσουν κριτική σκέψη. Χωρίς αυτή την εκπαίδευση, οι νέοι παραμένουν ευάλωτοι στην παραπληροφόρηση, ενώ σε πολιτείες όπου η παιδεία στα μέσα είναι αναγκαία, οι μαθητές επωφελούνται σημαντικά.