«Όταν φτάσαμε, ήταν λίγο μετά τη δολοφονία του Κένεντι» αναφέρει ο τραγουδιστής των Beatles.
«Ίσως η Αμερική να χρειαζόταν κάτι σαν τους Beatles για να απελευθερωθεί από τη θλίψη» προσθέτει ο Πολ Μακάρτνεϊ.
Ερευνητές και ιστορικοί της ποπ κουλτούρας έχουν επισημάνει εδώ και καιρό πόσο γρήγορα η Αμερική αγκάλιασε το συγκρότημα, τη στιγμή που βρισκόταν σε κατάσταση πένθους.
Είχε δίκιο ο Πολ Μακάρτνεϊ; Μήπως η εκτόξευση της δημοτικότητας του πιο διάσημου συγκροτήματος στον κόσμο σχετίζεται με τη δολοφονία του 35ου προέδρου των ΗΠΑ;
Μήπως οι Beatles κατέκτησαν τις καρδιές των Αμερικανών λόγω της τραγικής απώλειας του Κένεντι;
Οι Beatles και ο Κένεντι – Ομοιότητες και διαφορές
Όταν οι Beatles έφτασαν στο Διεθνές Αεροδρόμιο John F. Kennedy, στις 7 Φεβρουαρίου 1964, είχαν περάσει μόλις 70 ημέρες από τη δολοφονία του 46χρονου προεδρικού υποψηφίου.
Ο Κένεντι σκοτώθηκε στην αυτοκινητοπομπή του στο Ντάλας του Τέξας στις 22 Νοεμβρίου 1963, και ο θάνατός του βύθισε τη χώρα σε πένθος.
Ο Δρ Πάτρικ Αντελίκ, επίκουρος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Northumbria, τόνισε ότι ήταν μια κομβική στιγμή που συγκλόνισε το έθνος, εν μέρει λόγω της ποπ εικόνας του JFK.
«Ο Κένεντι ήταν, σε κάποιο βαθμό, ο πρώτος τηλεοπτικός πρόεδρος, γεγονός σχετικά καινούργιο τότε» είπε.
«Στην αρχή της δεκαετίας του ’60, το 90% των αμερικανικών νοικοκυριών είχαν τηλεόραση, οπότε η κατανόηση των ειδήσεων και των ΜΜΕ άλλαξε ριζικά».
Εξήγησε ότι ο πρόεδρος ήταν επίσης «νέος, ελκυστικός, πνευματώδης και δυναμικός, χαρακτηριστικά που αποδόθηκαν πολύ καλά στην τηλεόραση».
«Αγκάλιασε την τηλεόραση και κατάφερε να την αξιοποιήσει προς όφελός του» είπε.
«Γι’ αυτό το σοκ και το δέος γύρω από τον θάνατό του ήσαν έντονα. Ήταν η πρώτη δολοφονία εν ενεργεία προέδρου μετά από 60 χρόνια».
Αυτή η επιτυχία, σε συνδυασμό με την εμβληματική εμφάνιση στο Royal Variety Performance το 1963, όπου ο Λένον ζήτησε «από τους θεατές στις πιο φθηνές θέσεις να χειροκροτήσουν» και τους άλλους να «κινήσουν τα κοσμήματά τους», τους μετέτρεψε σε εθνικό φαινόμενο
Αμερικανές ουρλιάζουν για τους Beatles
Η καινοτόμος δύναμη της τηλεόρασης
Η τηλεόραση, χωρίς αμφιβολία, έπαιξε κρίσιμο ρόλο στο να καταστούν οι Beatles ένα φαινόμενο στη χώρα τους.
Η μόνιμη σύνθεση του συγκροτήματος με τους Πολ Μακάρντεϊ, Τζον Λένον, Τζορτζ Χάρισον και Ρίνγκο Σταρ καθορίστηκε το 1962, και η τετράδα από το Λίβερπουλ είχε ήδη πετύχει δύο πρώτα άλμπουμ το 1963 με τα «Please Please Me» και «With The Beatles».
Όταν αυτή η επιτυχία συνδυάστηκε με την εμβληματική τους εμφάνιση στο Royal Variety Performance το 1963, όπου ο Λένον ζήτησε από τους παρευρισκόμενους στις οικονομικότερες θέσεις να χειροκροτήσουν και από τους υπόλοιπους να «κινούν τα κοσμήματά τους», αναδείχθηκαν σε εθνικό φαινόμενο.
Η ανώτερη λέκτορας της μουσικής βιομηχανίας, Δρ Χόλι Τέσλερ, από το Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ, ανέφερε πως εκείνη η εμφάνιση τους έκανε «αστέρια εν μία νυκτί».
«Αυτή τη στιγμή, οι Beatles ήταν μια ακαταμάχητη δύναμη στο Ηνωμένο Βασίλειο», πρόσθεσε.
Δείτε το τρέιλερ του Beatles ’64
Η ιστορική στιγμή των Beatles
Η νεανική ζωντάνια των Beatles υπήρξε ο πυρήνας της επιτυχίας τους, συνδυαζόμενη με τις λεγεώνες Βρετανών εφήβων που άρχισαν να τους ακολουθούν.
Ο Δρ Αντελίκ ανέφερε ότι στην Αμερική, ο JFK είχε παρόμοια απήχηση.
«Ο Κένεντι εκπροσωπούσε τη νεότητα και τη ζωτικότητα, και στην εναρκτήρια ομιλία του αναφέρθηκε στη μεταβίβαση της σκυτάλης σε μια νέα γενιά Αμερικανών», υποστήριξε.
«Ο θάνατός του τον διέκοψε με δραματικό τρόπο».
«Μετά, το έθνος άρχισε να ψάχνει για πιο θετικά πράγματα, σταθερότητα και παρηγορία. Όταν εμφανίστηκαν οι Beatles, πιστεύω ότι εκπροσώπησαν αυτόν τον πόθο».
«Ήταν νέοι, γεμάτοι ζωντάνια και στις εικόνες τους καθώς κατεβαίνουν από το αεροπλάνο, ήταν ελαφρύι σαν πούπουλα».
«Έτσι, για ένα έθνος που είχε πληγεί από ένα τραύμα, οι Beatles προσέφεραν μια ευκαιρία για γέλιο και διασκέδαση».
Ενώ το να κερδίσουν ένα μέρος της αμερικανικής νεολαίας ήταν σημαντική επιτυχία, το να σπάσουν την εθνική αγορά αποτέλεσε ένα μεγαλύτερο στόχο.
Πολλές βρετανικές μπάντες είχαν προσπαθήσει ανεκπλήρωτα να αναπαραστήσουν την επιτυχία των Αμερικανών συναδέλφων τους στο Ηνωμένο Βασίλειο, χωρίς να μπορέσουν να διεισδύσουν στην αμερικανική αγορά.
Η επιτυχία πριν από τους Beatles ήταν περιορισμένη.
«Η γνώμη μου…«Αυτό που παρατηρήθηκε είναι ότι οι θαυμαστές των Beatles που συγκεντρώθηκαν στο αεροδρόμιο ήταν νέοι και δεν είχαν ιδιαίτερη γνώση περί πολιτικών θεμάτων».
Ο φόβος της αποτυχίας
Ο Λόνι Ντόνεγκαν, γνωστός ως «βασιλιάς του Skiffle», είχε δυο επιτυχίες στην top ten, ενώ ο Κλιφ Ρίτσαρντ, ο πιο δημοφιλής σταρ της εποχής στη Βρετανία, είχε καταφέρει να εισέλθει στο αμερικανικό top 40 μόλις μια φορά.
Ο Σπένσερ Λι, συγγραφέας πολλών έργων σχετικά με τους Beatles, σημείωσε ότι η αποτυχία των βρετανικών συγκροτημάτων στη διαδίωσή τους στις Ηνωμένες Πολιτείες είχε προκαλέσει στην Capitol, μια από τις μεγαλύτερες δισκογραφικές εταιρείες, να διστάσει να διανέμει τη μουσική των Beatles, fearing the same fate.
«Οι καλλιτέχνες από το Ηνωμένο Βασίλειο δεν είχαν επιτυχία στην Αμερική, επομένως η Capitol κοίταξε με σκεπτικισμό στα βρετανικά συγκροτήματα», δήλωσε.
Οι ανησυχίες αυτές της Capitol ήταν κατανοητές. Τα singles Please Please Me, From Me To You, και She Loves You κυκλοφόρησαν στις ΗΠΑ το 1963, αλλά είχαν περιορισμένη απήχηση, γι’ αυτό δίσταζαν να προχωρήσουν με την κυκλοφορία του I Want To Hold Your Hand.
Οι Beatles στο Ed Sullivan Show
Αυτό που ακολούθησε
Ο μάνατζερ του συγκροτήματος, Μπράιαν Επστάιν, και η μητρική εταιρεία της Capitol, EMI, κατάφεραν τελικά να πείσουν την εταιρεία και την Boxing Day (την ημέρα μετά τα Χριστούγεννα) του 1963, περίπου έναν μήνα μετά τη δολοφονία του Κένεντι, το single έφθασε στα δισκοπωλεία της Αμερικής.
Ο αντίκτυπός του ήταν καθοριστικός και την πρώτη εβδομάδα του Φεβρουαρίου το κομμάτι κατέκτησε την κορυφή των αμερικανικών charts.
Γράφηκαν ερμηνείες για charts, μια θέση που διατηρήθηκε για επτά εβδομάδες.
Η επιτυχία αυτή είχε ως αποτέλεσμα να συγκεντρωθούν περισσότεροι από 3.000 θαυμαστές και μια πλήρης ομάδα δημοσιογράφων στο αεροδρόμιο κατά την προσγείωση του συγκροτήματος.
Για τον Σπένσερ Λι, αυτό που ακολούθησε ήταν αυτό που οδήγησε στη διεθνή επιτυχία των Beatles, όχι όσα είχαν συμβεί πριν.
«Πιστεύω ότι οι άνθρωποι που φώναζαν για τους Beatles στο αεροδρόμιο ήταν κυρίως νέοι και δεν είχαν πολλή γνώση για την πολιτική», είπε.
«Για εμένα, το καθοριστικό σημείο ήταν το Ed Sullivan Show».
«Η Αμερική μπορεί να αναζητούσε έναν τρόπο να αποσπαστεί από την αίσθηση του ‘τι θα επακολουθήσει’ μετά τη δολοφονία, αλλά οι Beatles έγιναν ιστορία τόσο γρήγορα που η σύνδεσή τους με τον Κένεντι ήταν κατά βάση προσωρινή»
«Ο Τζον Λένον είχε λεζάντα που έλεγε “συγγνώμη κορίτσια, είναι παντρεμένος”»
Στις 9 Φεβρουαρίου 1964, στις 20:00, οι Beatles πραγματοποίησαν την πρώτη από τρεις εμφανίσεις τους στην εκπομπή, η οποία ήταν από τις πιο δημοφιλείς στην τηλεόραση.
Η CBS φέρεται να δέχθηκε περισσότερες από 50.000 αιτήσεις για θέσεις στο στούντιο των 700 θεατών πριν την εμφάνιση του συγκροτήματος, ενώ εκείνοι που δεν κατάφεραν να κερδίσουν εισιτήρια έβλεπαν με ενθουσιασμό από τα σπίτια τους.
«Περισσότεροι από 70 εκατομμύρια θεατές παρακολούθησαν την πρώτη παρουσίαση των Beatles», δήλωσε ο Λι.
«Μία από τις στιγμές που τράβηξε την προσοχή του κοινού ήταν όταν οι κάμερες εστίασαν σε κάθε μέλος του συγκροτήματος και τα ονόματά τους εμφανίστηκαν στην οθόνη».
«Έβαλαν μια λεζάντα για τον Τζον Λένον που έλεγε “συγγνώμη κορίτσια, είναι παντρεμένος”», ανέφερε.
«Δεν είμαι σίγουρος πόσο το εκτίμησαν αυτό οι ίδιοι».
Περίπου ένα μήνα μετά από αυτές τις τρεις πρώτες εμφανίσεις, οι Beatles κατέγραψαν ιστορία στα αμερικανικά charts, καθώς έγιναν το πρώτο συγκρότημα που είχε ταυτόχρονα στις πέντε πρώτες θέσεις.
Οι Beatles και η ποπ αθανασία
Η Beatlemania είχε πλέον κατακτήσει τον κόσμο και τα υπόλοιπα είναι ιστορία.
Η Δρ Τέσλερ θεωρεί ότι η άποψη πως η Αμερική ηττήθηκε με τον θάνατο του JFK και αναζωογόνησε με την έλευση των Beatles είναι πολύ απλοϊκή.
Κατά την γνώμη της, είναι οι εμφανίσεις στο Ed Sullivan Show που έθεσαν τους Beatles στο δρόμο της αθανασίας στην ποπ μουσική, όχι οι συνέπειες της δολοφονίας.
«Δυσκολεύομαι να αποδεχτώ την ιδέα ότι οι Beatles οφείλουν την επιτυχία τους στις ΗΠΑ στη δολοφονία του JFK», δήλωσε.
«Ο μάνατζέρ τους, Μπράιαν Επστάιν, είχε ήδη μεταβεί στην Αμερική και είχε κλείσει τη συμφωνία για την εμφάνιση στο Sullivan Show εβδομάδες πριν τη δολοφονία του Κένεντι, και υπήρξε ήδη έντονος θόρυβος όταν το συγκρότημα τελικά προσγειώθηκε στις ΗΠΑ».
«Αν και η Αμερική μπορεί να ήθελε μια διέξοδο από την αίσθηση ‘τι θα ακολουθήσει’, οι Beatles έγιναν γρήγορα ιστορία, και η σύνδεση με τον Κένεντι ήταν μόνο στιγμιαία».
*Το Beatles ’64 είναι διαθέσιμο για παρακολούθηση στο Disney+
*Από στοιχεία του bbc.com | Οι Beatles / Φωτογραφία: Wikimedia Commons