Ο ήχος του δρόμου από την Κυψέλη μέχρι τον Πειραιά, τώρα φτάνει και στον… Guardian. Ο Νέγρος του Μοριά, ένας από τους πιο αυθεντικούς και πολιτικά φορτισμένους φωνές της σύγχρονης ελληνικής ραπ σκηνής, γίνεται θέμα στο διεθνές Μέσο, το οποίο τον εξυμνεί για την πρωτοποριακή του προσέγγιση: τη σύνθεση του ρεμπέτικου με την τραπ — ή όπως ο ίδιος το ονομάζει, «τραμπέτικο».
Σε άρθρο που δημοσιεύθηκε στις 11 Απριλίου, ο Guardian χαρακτηρίζει τον καλλιτέχνη «φερέφωνο της οργής» μιας νεολαίας που νιώθει στο περιθώριο, ιδιαίτερα σε μια εποχή που η άνοδος της ακροδεξιάς στην Ελλάδα αλλάζει το κοινωνικό τοπίο. Όπως σημειώνει ο δημοσιογράφος, «καλλιτέχνες από τις μεταναστευτικές κοινότητες χρησιμοποιούν το hip-hop για να εκφράσουν τη διαμαρτυρία τους». Και ο Νέγρος του Μοριά είναι στην πρώτη γραμμή.
Με παραδοσιακά σύμβολα — όπως η φουστανέλα και τα τσαρούχια — και στίχους που δεν μασάνε τα λόγια τους, ο Νέγρος του Μοριά αυτοπροσδιορίζεται ως Έλληνας δεύτερης γενιάς που μεγάλωσε στην Αθήνα, μιλώντας για την πραγματικότητα των μεταναστών, την αστική περιθωριοποίηση και την ταυτότητα.
Το νέο του άλμπουμ Μαύρη Ελλάδα βρίθει από κοινωνικά και αισθητικά μηνύματα. Ο Guardian αναλύει τον ηχητικό του πειραματισμό — από G-funk μέχρι Afrobeats — και τονίζει την «βαρύτονη στροφή» του, που δίνει στις ρίμες του μεγαλύτερη ωριμότητα και συναισθηματική ένταση. «Αντιμετωπίζει τα πιο ζοφερά ζητήματα με ακούραστη ενέργεια: μια ισχυρή δήλωση», καταλήγει ο συντάκτης.
Ποιος είναι ο Νέγρος του Μοριά;
Ο Νέγρος του Μοριά (ή Black Morris) είναι κάτι περισσότερο από ράπερ: είναι η φωνή μιας σύγχρονης, πολυπολιτισμικής Αθήνας. Γεννημένος από Γκανέζους γονείς, μεγάλωσε στους Αμπελόκηπους και την Κυψέλη. Τα πρώτα του βήματα τα έκανε δίπλα στον ιστορικό MC Τάκι Τσαν, ενώ το 2014 βραβεύτηκε ως Καλύτερος Νέος Καλλιτέχνης στο Thessaloniki Hip Hop Festival.
Το 2018 κυκλοφόρησε ανεξάρτητα το H.E.A.L.T.H. (How Economy And Love Tortured Humanity), ένα concept άλμπουμ με κοινωνικό και συναισθηματικό βάθος, που προδιέγραψε τη συνέπεια και το όραμά του.
Πλέον, με την αναγνώριση να έρχεται και εκτός συνόρων, ο Νέγρος του Μοριά δεν είναι απλώς μέρος της σκηνής — είναι σημείο αναφοράς.