Οι ABBA είναι συνώνυμοι της παγκόσμιας ποπ επιτυχίας, όμως λίγοι γνωρίζουν πώς προέκυψε το όνομά τους — και ακόμα λιγότεροι ότι δεν ήταν καν δική τους επιλογή.
Το σουηδικό συγκρότημα, που αποτελείται από τους Άγκνεθα Φέλτσκογκ, Μπιορν Ουλβεούς, Μπένι Άντερσον και Άνι-Φριντ (Φρίντα) Λίνγκσταντ, άλλαξε για πάντα τη μουσική σκηνή μετά τη νίκη του στη Eurovision το 1974. Με κλασικά hits όπως «Dancing Queen», «Mamma Mia» και «Money, Money, Money», πούλησαν πάνω από 385 εκατομμύρια δίσκους παγκοσμίως, προτού διαλυθούν το 1982 και επιστρέψουν ξανά το 2018.
Και όμως: το όνομα που έγινε σύμβολο παγκόσμιας αναγνώρισης δεν ήταν η πρώτη τους επιλογή.
Σε πρόσφατη συνέντευξή του στο podcast Rosebud, ο Μπιορν Ουλβεούς αποκάλυψε ότι οι ίδιοι δεν είχαν καν λόγο στην απόφαση.
«Το θεωρούσα εντελώς χαζό. Ήθελα κάτι πιο “σοβαρό”, σαν τους Rolling Stones», παραδέχεται. «Είχαμε σκεφτεί να λεγόμαστε “Northern Lights”. Και όμως, να ‘μαστε εδώ, με το ABBA».
Αρχικά, κυκλοφορούσαν δίσκους με τα πλήρη τους ονόματα: Άγκνεθα, Μπένι, Μπιορν και Άνι-Φριντ. Όμως, όπως αποκαλύπτει ο Ουλβεούς, οι ραδιοφωνικοί παραγωγοί και οι συνεργάτες τους δυσκολεύονταν να προφέρουν συνεχώς τέσσερα ονόματα. Έτσι, σχεδόν αναγκαστικά, κατέληξαν στα αρχικά τους: Α-Β-Β-Α.
Μια ακόμα ανατροπή; Το όνομα ABBA ανήκε ήδη σε μια σουηδική εταιρεία… μαρινάδας ρέγγας! Για να το χρησιμοποιήσουν, χρειάστηκε να ζητήσουν επίσημα άδεια. «Μας είπαν: “Όσο δεν μπαίνετε στη μαρινάδα, κανένα πρόβλημα!”», λέει χαριτολογώντας ο Μπιορν.
Στην πραγματικότητα, ο μάνατζερ τους είχε αρχίσει να χρησιμοποιεί το όνομα ABBA ήδη από το 1973, αφού πρώτα απορρίφθηκαν διάφορες άλλες ιδέες.
Τελικά, αυτό το “χαζό” όνομα —που γεννήθηκε από ανάγκη και όχι από φιλοδοξία— κατάφερε να γίνει ένα από τα πιο εμβληματικά brands στην ιστορία της μουσικής. Τα τέσσερα αυτά γράμματα συμβολίζουν σήμερα όχι μόνο μια μουσική εποχή αλλά και μια διαχρονική επιρροή που εξακολουθεί να εμπνέει γενιές καλλιτεχνών και φανς σε όλο τον κόσμο.