Τα μυστικά πίσω από κάθε θρίαμβο: Τραγούδι, στυλ, σκηνή και στρατηγική
Η Eurovision δεν είναι απλώς ένας μουσικός διαγωνισμός – είναι μια γιορτή γεμάτη λάμψη, συναίσθημα, αλλά και… στρατηγική. Από τη στιγμή που οι ABBA έβαλαν φωτιά στη σκηνή με το “Waterloo” το 1974, μέχρι τη νίκη των Måneskin το 2021, κάθε νικητής φαίνεται να ακολουθεί ένα άτυπο «μονοπάτι» προς την κορυφή.
Οι New York Times ανέλυσαν τη συνταγή της επιτυχίας και κατέληξαν σε 7 βασικά βήματα για όποια χώρα θέλει να φτάσει ψηλά:
- Αυθεντικότητα που συγκινεί
Τα τραγούδια που μιλούν στην καρδιά του κοινού έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να ξεχωρίσουν. Από την Conchita Wurst με το “Rise Like a Phoenix” (2014) ως τη Netta με το δυναμικό “Toy” (2018), το μήνυμα με ουσία παίζει καθοριστικό ρόλο. - Αγγλικά, ο παγκόσμιος «κώδικας»
Όσο κι αν αγαπάμε τη γλώσσα μας, τα αγγλικά βοηθούν στη σύνδεση με το ευρωπαϊκό κοινό. Η πλειονότητα των νικητών τα χρησιμοποιεί – άλλοτε αποκλειστικά, άλλοτε συνδυαστικά. - Μια δόση παράδοσης δεν βλάπτει
Τοπικά στοιχεία στο στυλ, τον ήχο ή την ενορχήστρωση, δίνουν χρώμα χωρίς να γίνονται παλιομοδίτικα. Η Ουκρανία με το “Stefania” (2022) και η Ελλάδα με την Helena Paparizou το 2005, το αποδεικνύουν περίτρανα. - Αντίο στο key change
Το θρυλικό ανέβασμα τόνου προς το τέλος ενός τραγουδιού έχει πλέον ξεπεραστεί. Από το 2007 και μετά, κανένας νικητής δεν το χρειάστηκε – αντίθετα, ένα σύγχρονο build-up είναι πιο αποτελεσματικό. - Το μάτι… ψηφίζει!
Η σκηνική παρουσία είναι το μισό παιχνίδι. Από τον Nemo που τραγούδησε πάνω σε μια γυροσκοπική πλατφόρμα, μέχρι τη Loreen και τους ανεμιστήρες της, η εικόνα μπορεί να απογειώσει ένα καλό κομμάτι. - Εφέ με φειδώ
Οι φωτιές, οι καπνοί και τα πυροτεχνήματα είναι θεαματικά – αρκεί να μην επισκιάζουν το ίδιο το τραγούδι. Η Αυστρία το 2015 έκαψε ένα πιάνο… και δεν πήρε ούτε βαθμό. - Χιούμορ ναι, αλλά με μέτρο
Το αστείο act μπορεί να γίνει viral, αλλά σπάνια φτάνει στην κορυφή. Εξαιρέσεις όπως οι Lordi με το “Hard Rock Hallelujah” (2006) απλώς επιβεβαιώνουν τον κανόνα.