Η μεταπώληση εισιτηρίων απειλεί την ισότιμη πρόσβαση σε ζωντανά events
Η μάχη για ένα εισιτήριο σε συναυλίες-φαινόμενα όπως της Taylor Swift και την αναμενόμενη επιστροφή των Oasis έχει μετατραπεί σε παγκόσμιο παιχνίδι επιτήδειων. Σύμφωνα με αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του BBC, μεγάλοι μεταπωλητές εισιτηρίων στο Ηνωμένο Βασίλειο προσλαμβάνουν εργαζόμενους από την Ινδία και το Πακιστάν – γνωστούς ως “ticket pullers” – για να εξασφαλίσουν μαζικά εισιτήρια με σκοπό τη μεταπώληση σε υψηλές τιμές.
Οι ομάδες αυτές χρησιμοποιούν εξελιγμένο λογισμικό και τεχνάσματα για να παρακάμψουν τα συστήματα ουράς και τους περιορισμούς στις αγορές ανά άτομο. Ένας πρώην υπάλληλος της Viagogo, ανώνυμα, ανέφερε ότι «πρόκειται για μαζική αγορά με στόχο το κέρδος. Αγοράζουν μεγάλα πακέτα εισιτηρίων, στερώντας την ευκαιρία από απλούς fans να βρουν θέση στη συναυλία.»
Η Viagogo αρνήθηκε τις κατηγορίες, δηλώνοντας στο BBC ότι δεν έχει σχέση με αυτές τις πρακτικές, ενώ δεν απάντησε στο αίτημα του Variety για σχολιασμό.
Το φαινόμενο δεν είναι καινούριο, αλλά φαίνεται να έχει φτάσει σε κρίσιμο σημείο. Το 2022, η περιοδεία “Eras Tour” της Taylor Swift είχε καταρρεύσει από την υπερβολική ζήτηση και τα προβλήματα στην πλατφόρμα Ticketmaster, οδηγώντας ακόμα και σε ακυρώσεις. Η ίδια η Swift τότε είχε δηλώσει δημόσια: «Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους ήταν τόσο δύσκολο να βρει κανείς εισιτήρια. Προσπαθώ να καταλάβω πώς μπορούμε να βελτιώσουμε αυτή την κατάσταση.»
Η πίεση προς τις εταιρείες που διαχειρίζονται εισιτήρια δεν σταμάτησε εκεί. Το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ κατέθεσε αγωγή κατά της Live Nation και της Ticketmaster, κατηγορώντας τις για μονοπωλιακές πρακτικές που πλήττουν καλλιτέχνες, μικρούς διοργανωτές και – κυρίως – το κοινό.
«Κατηγορούμε τη Live Nation ότι χρησιμοποιεί παράνομες, αντιανταγωνιστικές μεθόδους για να διατηρεί τον έλεγχό της στη βιομηχανία ζωντανών εκδηλώσεων, με τεράστιο κόστος για τους fans», είχε δηλώσει ο τότε Υπουργός Δικαιοσύνης, Merrick B. Garland.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, η νέα κυβέρνηση του Keir Starmer έχει ήδη δηλώσει ότι η πάταξη του ticket touting είναι μέσα στις βασικές της προτεραιότητες. Στο προεκλογικό μανιφέστο των Εργατικών για το 2024, υπογραμμιζόταν η ανάγκη για νέες προστασίες για τους καταναλωτές: «Η πρόσβαση σε μουσική, θέατρο και αθλητικά γεγονότα έχει γίνει δύσκολη και ακριβή λόγω της εκμετάλλευσης εισιτηρίων. Θα βάλουμε ξανά τους fans στο επίκεντρο.»
Με τη νομική μάχη στις ΗΠΑ να βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη και τις υποσχέσεις της νέας βρετανικής κυβέρνησης να μένει να φανεί αν θα υλοποιηθούν, ένα πράγμα είναι ξεκάθαρο: ο πόλεμος για ένα εισιτήριο μόλις άρχισε.