Η Eurovision 2026 δεν έχει αρχίσει ακόμα, αλλά η Βρετανία και το BBC βρίσκονται στο πιο καυτό δίλημμα: θα ακολουθήσουν το κύμα μποϊκοτάζ αν το Ισραήλ παραμείνει στον διαγωνισμό; Με την Ιρλανδία και την Ολλανδία να έχουν ήδη πάρει θέση και τον Phil Coulter να ζητά δυναμική στάση, το σκηνικό θυμίζει reality drama που κόβει την ανάσα. Τι θα κάνει τελικά το BBC;
Η Eurovision ανέκαθεν αποτελούσε πεδίο όπου η μουσική, η ποπ κουλτούρα και η πολιτική συναντιούνται, άλλοτε με αρμονία και άλλοτε με συγκρούσεις. Το 2026, ο διαγωνισμός που θα πραγματοποιηθεί στη Βιέννη, φαίνεται πως ήδη φορτίζεται από μια διαμάχη που φουντώνει πριν καν ανάψουν τα φώτα στη σκηνή. Το μεγάλο ερώτημα; Αν το Ισραήλ θα καταφέρει να παραμείνει ανάμεσα στις διαγωνιζόμενες χώρες και αν οι υπόλοιπες χώρες θα δεχτούν να σταθούν πλάι του στη σκηνή.
📌 Διαβάστε Eπίσης: Céline Dion: Γιατί δεν ανέβηκε στη σκηνή της Eurovision στην Ελβετία
Η Βρετανία βρίσκεται σε ένα από τα πιο καυτά διλήμματα των τελευταίων ετών. Το BBC, που έχει τη βαριά ευθύνη να αποφασίσει αν η χώρα θα συμμετάσχει ή όχι, δέχεται ασφυκτική πίεση από πολιτικούς, καλλιτέχνες αλλά και το κοινό. Η Ιρλανδία και η Ολλανδία ήδη δήλωσαν ανοιχτά ότι θα απέχουν από τη Eurovision 2026 αν το Ισραήλ συμπεριληφθεί στον διαγωνισμό. Παράλληλα, η Ισπανία, η Σλοβενία, η Ισλανδία και η Φινλανδία βρίσκονται σε στάδιο αξιολόγησης, αφήνοντας να εννοηθεί πως το κύμα του μποϊκοτάζ μπορεί να μεγαλώσει πολύ περισσότερο.
Το όνομα του Phil Coulter, ενός από τους πιο εμβληματικούς δημιουργούς που έχει περάσει από την ιστορία της Eurovision, ήρθε για να δυναμιτίσει ακόμα περισσότερο το σκηνικό. Ο άνθρωπος πίσω από το νικητήριο τραγούδι του Ηνωμένου Βασιλείου το 1967, “Puppet on a String”, δεν μάσησε τα λόγια του: κάλεσε τη Βρετανία να αποχωρήσει από τη Eurovision εφόσον το Ισραήλ παραμείνει στη λίστα. Για εκείνον, η κατάσταση δεν μπορεί να περάσει στα ψιλά γράμματα, καθώς οι εικόνες και τα γεγονότα από τη Γάζα προκαλούν αποτροπιασμό σε ένα μεγάλο κομμάτι της κοινής γνώμης σε Ιρλανδία και Ηνωμένο Βασίλειο.
Το επιχείρημά του έχει μια δόση déjà vu: το 2022 η Ρωσία αποκλείστηκε άμεσα από τον θεσμό λόγω της εισβολής στην Ουκρανία. Ο Coulter αναρωτιέται εύλογα ποια είναι η διαφορά ανάμεσα σε αυτό που συνέβη τότε και σε όσα διαδραματίζονται σήμερα στη Μέση Ανατολή. Για εκείνον, η Eurovision δεν μπορεί να παριστάνει το «ουδέτερο» έδαφος όταν η πραγματικότητα έξω από τη σκηνή είναι τόσο αιματηρή.
Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, στο μουσικό μέτωπο έρχεται να προστεθεί η φωνή του Bambie Thug, του εκκεντρικού καλλιτέχνη που εκπροσώπησε την Ιρλανδία το 2024 και κατάφερε να μείνει χαραγμένος στη μνήμη του κοινού με το ιδιαίτερο στυλ του. Ο ίδιος, μετά τον τελικό εκείνης της χρονιάς, είχε καταγγείλει ανοιχτά την ισραηλινή αποστολή και τη δημόσια τηλεόραση Kan για υποκίνηση βίας και εκφοβιστικές τακτικές. Μαζί με καλλιτέχνες από την Ιταλία και την Ολλανδία, έκαναν λόγο για μια πρωτόγνωρη εμπειρία έντασης που ξεπερνούσε τα όρια του διαγωνισμού. Η απάντηση της Kan δεν άργησε, κατηγορώντας με τη σειρά της άλλες χώρες για πρωτοφανές μίσος απέναντι στην αποστολή του Ισραήλ.
Όπως είναι λογικό, το θέμα έχει βγει από το αυστηρά μουσικό πλαίσιο και έχει περάσει στα πολιτικά σαλόνια. Ο Σκωτσέζος υπουργός Συντάγματος, Εξωτερικών Υποθέσεων και Πολιτισμού, Angus Robertson, με μια καυστική ανάρτηση στο X, κάλεσε το BBC να ακολουθήσει το παράδειγμα των χωρών που γυρίζουν την πλάτη στον θεσμό. Δεν ήταν μόνος του. Ο πρώην πρωθυπουργός της Σκωτίας, Humza Yousaf, στήριξε δημόσια το κάλεσμά του, χαρακτηρίζοντας αναγκαίο ένα ευρύτερο πολιτιστικό και αθλητικό μποϊκοτάζ απέναντι στο Ισραήλ. Για εκείνον, όπως δήλωσε, πρόκειται για ένα κράτος που «διαπράττει ενεργά γενοκτονία».
📌 Διαβάστε Eπίσης: Η Ιρλανδία απειλεί να τινάξει στον αέρα τη Eurovision 2026 αν εμφανιστεί το Ισραήλ
Ωστόσο, δεν είναι όλοι έτοιμοι να δουν τη Eurovision να μετατρέπεται σε πολιτικό όπλο. Η Nicky Stevens, μέλος των Brotherhood of Man, που χάρισαν στο Ηνωμένο Βασίλειο τη νίκη το 1976, εξέφρασε μια εντελώς διαφορετική άποψη. Για εκείνη, θα ήταν τραγικό να βαρύνει η μουσική σκηνή με το φορτίο της διεθνούς πολιτικής. «Ας περάσουμε όλοι μια βραδιά ενωμένοι και ας εστιάσουμε στη μουσική», είπε χαρακτηριστικά, θυμίζοντας σε όλους τον αρχικό σκοπό του θεσμού: να ενώσει αντί να διχάσει.
Η κόντρα, όπως ήταν φυσικό, δεν περιορίστηκε στους καλλιτέχνες. Ο Daniel Epstein-O’Dowd, εκπρόσωπος της οργάνωσης Ireland-Israel Alliance, αντέδρασε έντονα στην απόφαση της ιρλανδικής κρατικής τηλεόρασης RTÉ να αποχωρήσει αν επιτραπεί η συμμετοχή του Ισραήλ. Για εκείνον, αυτό το βήμα δεν είναι παρά μια προσπάθεια να στηθεί ένα ακόμα μέτωπο αποκλεισμού απέναντι στους Ισραηλινούς και, όπως είπε, «κυρίως απέναντι στους Εβραίους».
Μέσα σε όλη αυτή τη θύελλα αντιδράσεων, ο Martin Green, διευθυντής του διαγωνισμού, προσπάθησε να κρατήσει ισορροπίες. Αναγνώρισε ότι οι απόψεις γύρω από τη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή είναι βαθιά ριζωμένες και άρα εξαιρετικά δύσκολο να αγνοηθούν. Ξεκαθάρισε όμως πως η Ευρωπαϊκή Ραδιοτηλεοπτική Ένωση (EBU) θα σεβαστεί την απόφαση κάθε μέλους ξεχωριστά, με την προθεσμία επιβεβαίωσης της συμμετοχής να λήγει στα μέσα Δεκεμβρίου.
Αυτό σημαίνει ότι η Βρετανία, όπως και οι υπόλοιπες χώρες που σκέφτονται το μποϊκοτάζ, έχουν λίγους μήνες για να αποφασίσουν αν θα παραμείνουν στη Βιέννη ή αν θα αποχωρήσουν εντυπωσιακά. Στο μεταξύ, η δημόσια συζήτηση δεν λέει να κοπάσει, με τα social media να φλέγονται και το κοινό να διχάζεται ανάμεσα σε όσους βλέπουν τη Eurovision ως καθαρά μουσική γιορτή και σε όσους πιστεύουν πως ο θεσμός δεν μπορεί να αγνοεί την πραγματικότητα.
Η εικόνα της Eurovision 2026, πριν καν ξεκινήσει, μοιάζει με μια σκακιέρα γεμάτη πιόνια που αλλάζουν συνεχώς θέση. Από τη μία, οι καλλιτέχνες που ζητούν να ακουστούν δυνατά πολιτικά μηνύματα. Από την άλλη, οι φωνές που θέλουν να προστατέψουν την ουσία του διαγωνισμού, αυτή που για δεκαετίες έφερνε κοντά λαούς μέσα από τη μουσική.
📌 Διαβάστε Eπίσης: Intervision 2025: Οι ΗΠΑ στη «ρωσική Eurovision» με τον Brandon Howard
Το σίγουρο είναι ότι το 2026 η Βιέννη δεν θα φιλοξενήσει έναν απλό μουσικό θεσμό. Θα αποτελέσει το σκηνικό ενός ευρύτερου debate για το τι πραγματικά σημαίνει η Eurovision στον 21ο αιώνα: μια γιορτή της μουσικής χωρίς όρια ή μια πλατφόρμα όπου η πολιτική, η ηθική και η διεθνής κοινή γνώμη θα έχουν τον πρώτο λόγο; Μέχρι να πέσει η πρώτη νότα, όλα παραμένουν ανοιχτά και κάθε απόφαση μοιάζει ικανή να αλλάξει την πορεία του πιο διάσημου ευρωπαϊκού μουσικού θεσμού.