Η είδηση που έχει προκαλέσει αναστάτωση στα social media αφορά την απόφαση του Λευκού Οίκου να χρησιμοποιήσει το τραγούδι “Juno” της Sabrina Carpenter σε βίντεο του ICE που δείχνει πράκτορες να πραγματοποιούν συλλήψεις μεταναστών. Η επιλογή αυτή θεωρήθηκε προκλητική, καθώς το τραγούδι, που είναι γνωστό για τον παιχνιδιάρικο και ερωτικό του χαρακτήρα, προέρχεται από την pop αισθητική της Carpenter και δεν έχει καμία σχέση με πολιτικά ή κοινωνικά ζητήματα
Στο βίντεο που δημοσιεύτηκε στο TikTok του Λευκού Οίκου, το “Juno” ακούγεται ενώ εμφανίζονται πλάνα από διαδηλώσεις κατά των επιδρομών της ICE. Στη συνέχεια, το μοντάζ δείχνει πράκτορες να συλλαμβάνουν μετανάστες, ενώ στην περιγραφή του κλιπ χρησιμοποιείται στίχος από το τραγούδι: “Have you ever tried this one? Bye-bye.” Το βίντεο συνοδεύτηκε από το hashtag #ICEraids και προκάλεσε τεράστια αντίδραση, με χιλιάδες χρήστες να το χαρακτηρίζουν “ανήθικο” και “εκτός πραγματικότητας”.
Η Sabrina Carpenter δεν έχει προβεί ακόμη σε επίσημη δήλωση, ωστόσο πηγές από το περιβάλλον της ανέφεραν ότι η καλλιτέχνις “σοκαρίστηκε” όταν είδε το βίντεο. Αν και το “Juno” είχε γίνει viral μέσα από το tour της Short n’ Sweet, όπου η ίδια “συνέλαβε” επί σκηνής μέλη του κοινού σε ένα παιχνιδιάρικο act, η χρήση του σε περιεχόμενο με πολιτικό μήνυμα θεωρήθηκε “ασεβής και εκτός πλαισίου”.
📌 Διαβάστε Επίσης: Sabrina Carpenter: Αποχαιρετά τη Short n’ Sweet Tour με συγκίνηση και χαμόγελο
Η περιοδεία της Carpenter ολοκληρώθηκε τον Νοέμβριο, έπειτα από περισσότερες από 70 εμφανίσεις σε Ευρώπη και Αμερική. Κατά τη διάρκεια του τραγουδιού “Juno”, το οποίο έχει γίνει ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα σημεία της, η τραγουδίστρια πετούσε ροζ χειροπέδες στο κοινό και “έπιανε” έναν θεατή για να συμμετάσχει στο χορευτικό. Το στιγμιότυπο έγινε χαρακτηριστικό του tour και συμβόλιζε τη χαρούμενη, φλερταριστική ενέργεια του show. Το να χρησιμοποιηθεί, λοιπόν, αυτό το τραγούδι για να συνοδεύσει εικόνες βίας και σύλληψης, θεωρήθηκε από τους θαυμαστές της εντελώς προσβλητικό.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Rolling Stone, δεν έχει αποσαφηνιστεί αν ο Λευκός Οίκος έλαβε άδεια για τη χρήση του τραγουδιού. Στο παρελθόν, ωστόσο, η κυβέρνηση Trump είχε επανειλημμένα χρησιμοποιήσει μουσική καλλιτεχνών χωρίς επίσημη έγκριση, γεγονός που έχει οδηγήσει σε πολυάριθμες δημόσιες αντιδράσεις και νομικές απειλές.
📌 Διαβάστε Επίσης: Η Sabrina Carpenter σαρώνει τα charts – Το “Manchild” γίνεται το πιο δημοφιλές τηλεοπτικό τραγούδι της χρονιάς
Η Carpenter δεν είναι η μόνη καλλιτέχνις που έχει βρεθεί στο στόχαστρο του πολιτικού λόγου μέσω της μουσικής της. Τον προηγούμενο μήνα, η Olivia Rodrigo είχε καταδικάσει τη χρήση του τραγουδιού της “All-American Bitch” σε βίντεο του Υπουργείου Εσωτερικής Ασφάλειας (DHS), το οποίο είχε παρόμοιο ύφος — συνδυάζοντας πλάνα προπαγάνδας με pop μουσική. Η τραγουδίστρια είχε χαρακτηρίσει το περιστατικό “ρατσιστικό” και “ανήθικο”, καλώντας τις αρχές “να σταματήσουν να χρησιμοποιούν την τέχνη για μίσος”.
Το φαινόμενο δεν είναι καινούργιο. Ο Donald Trump έχει ιστορικό χρήσης τραγουδιών χωρίς άδεια, τόσο κατά τη διάρκεια της προεδρικής του εκστρατείας όσο και στις δημόσιες του εμφανίσεις. Από τη Céline Dion έως την οικογένεια του Isaac Hayes, δεκάδες καλλιτέχνες έχουν εκφράσει αγανάκτηση, αποστέλλοντας ακόμη και νομικές ειδοποιήσεις, απαιτώντας να σταματήσει η χρήση των έργων τους. Το μοτίβο αυτό δείχνει τη συνεχιζόμενη ένταση μεταξύ πολιτικής επικοινωνίας και πνευματικής ιδιοκτησίας στη σύγχρονη Αμερική.
Η περίπτωση του “Juno” προστίθεται τώρα σε αυτή τη μακρά λίστα. Η επιλογή του τραγουδιού, με τον παιχνιδιάρικο τόνο και τους προκλητικούς στίχους του, έρχεται σε έντονη αντίθεση με τη σοβαρότητα του θέματος των απελάσεων. Το τραγούδι, που αναφέρεται στο πάθος και τη συναισθηματική ελευθερία, μετατράπηκε σε ηχητικό φόντο μιας πολιτικής αφήγησης γεμάτης φόβο και βία. Η αναντιστοιχία αυτή ενόχλησε τόσο τους θαυμαστές της Carpenter όσο και πολλούς μουσικούς κύκλους, που μίλησαν για “ιδεολογική οικειοποίηση της pop κουλτούρας”.
Οι εικόνες που προβάλλονται στο βίντεο — ICE πράκτορες να συλλαμβάνουν άτομα, πλάνα από διαμαρτυρίες, και μια ειρωνική χρήση του στίχου “Have you ever tried this one? Bye-bye.” — προκάλεσαν αντιδράσεις και στα αμερικανικά μέσα ενημέρωσης. Πολλοί αναλυτές μίλησαν για “επικοινωνιακό αυτογκόλ” του Λευκού Οίκου, καθώς το κοινό εξέλαβε το μήνυμα ως γελοιοποίηση ανθρώπινων δικαιωμάτων.
Η Sabrina Carpenter, που φέτος είδε την καριέρα της να εκτοξεύεται με το “Espresso” και το “Feather”, θεωρείται πλέον μία από τις πιο επιδραστικές pop φιγούρες της νέας γενιάς. Το άγγιγμα της ειρωνείας σε αυτή την υπόθεση είναι προφανές: ένα τραγούδι που συμβολίζει τη γυναικεία αυτοπεποίθηση και τον παιχνιδιάρικο ερωτισμό, χρησιμοποιείται από μια κυβέρνηση που επικρίνεται για αυστηρές μεταναστευτικές πολιτικές.
Σύμφωνα με αναλυτές του μουσικού Τύπου, τέτοια περιστατικά υπονομεύουν τη σχέση της τέχνης με την πολιτική ελευθερία. Ο δημόσιος λόγος μετατρέπεται σε σόου, και η pop μουσική, που άλλοτε ήταν εργαλείο έκφρασης, γίνεται εργαλείο επικοινωνιακής χειραγώγησης. Ειδικά στη Gen Z, που αποτελεί το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού της Carpenter, η αντίδραση ήταν άμεση: χιλιάδες βίντεο και memes στο TikTok καταδίκασαν τη χρήση του τραγουδιού, απαιτώντας “σεβασμό στους καλλιτέχνες και στις ιστορίες τους”.
📌 Διαβάστε Επίσης: Sabrina Carpenter: Δάκρυα, μουσική και ο Paul McCartney στο φινάλε της “Short n’ Sweet Tour”
Η Carpenter δεν έχει κάνει ακόμη καμία ανάρτηση ή δήλωση σχετικά με το ζήτημα, πιθανώς επειδή εξετάζεται αν το label της προχωρήσει σε νομικές ενέργειες. Πηγές της βιομηχανίας εκτιμούν πως αν αποδειχθεί ότι η κυβέρνηση δεν είχε εξασφαλίσει δικαιώματα χρήσης, η υπόθεση μπορεί να οδηγήσει σε αγωγή πνευματικής ιδιοκτησίας — κάτι που θα φέρει στο προσκήνιο ένα μεγαλύτερο ερώτημα: Ποιος έχει το δικαίωμα να ελέγχει πώς χρησιμοποιείται η μουσική στη δημόσια σφαίρα;
Εν τω μεταξύ, το βίντεο έχει αποσυρθεί από το TikTok του Λευκού Οίκου, χωρίς ωστόσο να υπάρξει επίσημη δήλωση ή συγγνώμη. Στις online πλατφόρμες, οι συζητήσεις συνεχίζονται με έντονο ενδιαφέρον. Για άλλη μια φορά, η pop κουλτούρα αποδεικνύει πως μπορεί να γίνει πολιτική, ακόμη και χωρίς πρόθεση. Και η Sabrina Carpenter — είτε το ήθελε είτε όχι — βρίσκεται στο κέντρο μιας διαμάχης που δείχνει πως η μουσική δεν είναι ποτέ απλώς ήχος: είναι δύναμη, ταυτότητα και, μερικές φορές, αντικείμενο εκμετάλλευσης.