Τα τελευταία χρόνια, πολλές εμβληματικές φυσιογνωμίες της μουσικής βιομηχανίας, όπως ο R Kelly, ο Russell Simmons και ο Axl Rose, έχουν βρεθεί στο επίκεντρο της προσοχής λόγω σοβαρών κατηγοριών σχετικά με σεξουαλική κακοποίηση. Παρά το γεγονός αυτό, σε πολλές περιπτώσεις, οι ροές μουσικής αυτών των καλλιτεχνών παρέμειναν σχεδόν εντελώς αλώβητες, μερικές φορές παρατηρούμε και αύξηση στη δημοτικότητά τους.
Ο Sean «Diddy» Combs είναι ο πιο πρόσφατος καλλιτέχνης που είδε τις μουσικές του ροές να εκτοξεύονται μετά από δημόσιες κατηγορίες που τον αφορούσαν. Ως εμβληματική προσωπικότητα του χιπ-χοπ για πολλές δεκαετίες, ο ιδρυτής της Bad Boy Records έχει ήδη χάσει τουλάχιστον 18 συνεργασίες με εταιρείες, μία συμφωνία για ριάλιτι σόου και άλλες επιχειρηματικές ευκαιρίες λόγω των αυξανόμενων καταγγελιών. Ένα βίντεο που τον απεικονίζει να επιτίθεται στην πρώην σύντροφό του, Cassie Ventura, σε ξενοδοχείο στην Καλιφόρνια και που δημοσιεύθηκε από το CNN τον Μάιο, προκάλεσε έντονη αντίδραση και αιτήματα για δικαιοσύνη.
Η κατάσταση επιδεινώθηκε τον Σεπτέμβριο, όταν ο Combs συνελήφθη και αντιμετώπισε κατηγορίες για trafficking και εκβιασμό. Αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο Μητροπολιτικό Κέντρο Κράτησης στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης και η δίκη του αναμένεται να ξεκινήσει στις 5 Μαΐου 2025. Ο Combs αρνείται τις κατηγορίες και οι δικηγόροι του απορρίπτουν με δυναμικό τρόπο οποιαδήποτε κατηγορία.
Αν και οι κατηγορίες είναι σοβαρές, οι μηνιαίοι ακροατές του Combs στο Spotify αυξήθηκαν από 9,6 εκατομμύρια στις 18 Σεπτεμβρίου, λίγο μετά τη σύλληψή του, σε 13,2 εκατομμύρια ένα μήνα αργότερα, σύμφωνα με στοιχεία της Chartmetric. Το κανάλι του στο YouTube κέρδισε 7 εκατομμύρια επιπλέον προβολές, φτάνοντας συνολικά τα 700,1 εκατομμύρια. Οι ροές του μουσικού καταλόγου του Combs αυξήθηκαν σχεδόν κατά 50%, σύμφωνα με την Luminate.
Σύμφωνα με ειδικούς, οι καλλιτέχνες που αντιμετωπίζουν σοβαρές κατηγορίες συχνά παρατηρούν αυξήσεις στις ροές τους για διάφορους λόγους. Η περιέργεια αποτελεί σημαντικό παράγοντα που οδηγεί σε αύξηση του streaming, τόνισε η Serona Elton, καθηγήτρια και διευθύντρια του Προγράμματος Μουσικής Βιομηχανίας στο Πανεπιστήμιο του Μαϊάμι. «Οι άνθρωποι μπορεί να θέλουν να δουν ποια μουσική έχει δημιουργήσει αυτό το άτομο», πρόσθεσε.
Το streaming λειτουργεί ως «εξέταση» της ταυτότητας του Combs, καθώς οι ακροατές προσπαθούν να ανακαλύψουν τη μουσική του, συνέχισε η Elton. Συνήθως ωστόσο, οι δραματικές αυξήσεις στις ροές υποχωρούν καθώς οι «προβολές που σχετίζονται με αγορές» μειώνονται.
Η αύξηση των ροών παρατηρείται επίσης καθώς οι ακροατές επανεξετάζουν τη μουσική ενός καλλιτέχνη για να αναγνωρίσουν ενδείξεις συμπεριφοράς, δήλωσε ο Eric Holt, αναπληρωτής καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Belmont. «Έχουν δημιουργηθεί χιλιάδες memes στο Instagram και το TikTok, όπου πολλοί αναρτούν, ‘Α, αυτό εννοούσε ο [Diddy] όταν είπε αυτή ή εκείνη τη φράση’», σημείωσε.
Πολλοί ενδέχεται να επιλέγουν να ακούσουν τη μουσική του Combs για να του παρέχουν στήριξη, ανέφερε η Mel Stanfill, αναπληρώτρια καθηγήτρια Αγγλικών στο Πανεπιστήμιο της Κεντρικής Φλόριντα και ειδικός στη συμπεριφορά των θαυμαστών. «Κάποιοι μπορεί να προσπαθούν να τον στηρίξουν επειδή δεν θεωρούν ότι οι κατηγορίες είναι βάσιμες», συμπλήρωσε.
Τα θύματα σεξουαλικών επιθέσεων, ειδικά όταν οι δράστες είναι «πλούσιοι και διάσημοι», συχνά δεν λαμβάνονται σοβαρά υπόψη, όπως τόνισε η Stanfill. Η αντίληψη ότι η μουσική βιομηχανία είναι «σκληρή» μπορεί να οδηγήσει κάποιους να θεωρούν ότι η ανάρμοστη συμπεριφορά είναι κάτι συνηθισμένο, γεγονός που μπορεί να ελαχιστοποιήσει τις δύσκολες εμπειρίες των θυμάτων.
Επιπλέον, το γεγονός ότι πολλές από τις γυναίκες που κατήγγειλαν τις επιθέσεις είναι μαύρες, προσθέτει ακόμα ένα παράγοντα που μπορεί να ενισχύσει την αμφισβήτηση των ισχυρισμών τους, υπογράμμισε η Stanfill. «Υπάρχει μία ρατσιστική κληρονομιά που αντιμετωπίζει τις μαύρες γυναίκες ως πάντοτε διαθέσιμες, αποτέλεσμα της δουλείας στις ΗΠΑ. Αυτά τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις μπορεί να είναι κρυμμένα στο υποσυνείδητο των ανθρώπων», δήλωσε.