Η περιοδεία της Taylor Swift προσέλκυσε πάνω από 1,2 εκατομμύρια θεατές και εκτόξευσε τις δαπάνες για live μουσική σε επίπεδα-ρεκόρ
Η Taylor Swift κατάφερε να μετατρέψει το 2024 σε μια χρονιά που θα μείνει χαραγμένη στην ιστορία της live μουσικής σκηνής στη Βρετανία. Η Eras Tour δεν ήταν απλώς μια σειρά συναυλιών, αλλά ένα φαινόμενο που επηρέασε την οικονομία, τις τάσεις της βιομηχανίας και φυσικά τον τρόπο που το κοινό αντιλαμβάνεται τη δύναμη της μουσικής. Με εκατομμύρια θαυμαστές να ταξιδεύουν από κάθε γωνιά της χώρας –και χιλιάδες από το εξωτερικό– για να τη δουν ζωντανά, η Swift απέδειξε ότι η pop μπορεί να έχει αντίκτυπο πολύ μεγαλύτερο από αυτό που συνηθίζουμε να αποδίδουμε σε μια συναυλία.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, οι Βρετανοί κατανάλωσαν ποσά-ρεκόρ για να παρακολουθήσουν live μουσική, φτάνοντας σε επίπεδα που δεν είχαν σημειωθεί ποτέ στο παρελθόν. Οι αριθμοί δείχνουν μια αύξηση σχεδόν 10% μέσα σε έναν χρόνο, ενώ αν συγκρίνουμε με τα προ-πανδημίας χρόνια, η άνοδος ξεπερνά το 45%. Είναι εντυπωσιακό πώς μια περιοδεία όπως της Swift μπορεί να αποτελέσει κινητήριο μοχλό για ολόκληρη τη μουσική βιομηχανία, αποδεικνύοντας ότι το φαινόμενο της Eras Tour είναι πολύ πιο βαθύ από το glitter και τα sold-out εισιτήρια.
📌 Διαβάστε Επίσης: Taylor Swift: Το The Life Of A Showgirl σπάει ρεκόρ στο Spotify πριν την κυκλοφορία του
Η Swift πραγματοποίησε 15 εμφανίσεις σε εμβληματικές πόλεις, όπως το Εδιμβούργο, το Λίβερπουλ, το Κάρντιφ και φυσικά το Λονδίνο, γεμίζοντας γήπεδα και στάδια. Υπολογίζεται ότι πάνω από 1,2 εκατομμύρια άνθρωποι βρέθηκαν σε αυτές τις συναυλίες, με την πλειοψηφία να είναι fans που ταξίδεψαν μόνο για να την απολαύσουν. Οικονομικά, το αποτύπωμα ήταν τεράστιο: η περιοδεία της συνέβαλε με περίπου 1 δισεκατομμύριο λίρες στη βρετανική οικονομία, δείχνοντας ότι η μουσική μπορεί να είναι ένας από τους ισχυρότερους παράγοντες του τουρισμού και της κατανάλωσης.
Αλλά η Swift δεν ήταν η μόνη. Το 2024, η Βρετανία υποδέχτηκε μεγάλες περιοδείες και άλλων σταρ, όπως ο Bruce Springsteen, η Charli xcx, οι The 1975, η Olivia Rodrigo και ο Liam Gallagher. Κάθε ένας από αυτούς πρόσθεσε το δικό του κομμάτι στο παζλ μιας χρονιάς που χαρακτηρίστηκε από ποικιλία και πληρότητα. Στο επίκεντρο όμως έμεινε η pop, η οποία κατέλαβε πάνω από το ένα τρίτο των συνολικών εσόδων από τις συναυλίες.
📌 Διαβάστε Επίσης: Taylor Swift – Travis Kelce: Αρραβωνιασμένοι αλλά χωρίς σχέδια γάμου ακόμα
Το ενδιαφέρον είναι ότι ενώ οι συναυλίες σε στάδια και αρένες σημείωσαν εκρηκτική άνοδο, τα φεστιβάλ δεν είχαν την ίδια τύχη. Παρά την αύξηση της κατανάλωσης, ο αριθμός των φεστιβάλ που έκλεισαν μέσα στο έτος άγγιξε τις 78 διοργανώσεις, γεγονός που δείχνει τις πιέσεις που δέχεται ο συγκεκριμένος τομέας. Το αυξανόμενο κόστος παραγωγής και οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες κάνουν τα φεστιβάλ πιο δύσκολα βιώσιμα, με πολλούς να μιλούν για την ανάγκη φορολογικών ελαφρύνσεων και κρατικής στήριξης. Από την άλλη πλευρά, οι μεμονωμένες συναυλίες –όπως αυτές της Swift– εκτοξεύτηκαν και αποτέλεσαν το 75% της συνολικής δαπάνης για live μουσική.
Αυτό που ξεχωρίζει είναι η τεράστια συμβολή του μουσικού τουρισμού. Πάνω από 23 εκατομμύρια άνθρωποι παρακολούθησαν συναυλίες και φεστιβάλ στη Βρετανία το 2024, με 1,6 εκατομμύρια από αυτούς να ταξιδεύουν από το εξωτερικό. Αυτό σημαίνει ότι η μουσική δεν λειτουργεί μόνο ως μορφή ψυχαγωγίας, αλλά και ως εργαλείο προώθησης της χώρας διεθνώς. Το Λονδίνο, το Μάντσεστερ, το Λίβερπουλ και άλλες πόλεις μετατράπηκαν σε κέντρα πολιτιστικού τουρισμού, με ξενοδοχεία, εστιατόρια και καταστήματα να ωφελούνται άμεσα από τη μαζική προσέλευση.
📌 Διαβάστε Επίσης: Η Meta στο στόχαστρο: Flirty chatbots με Taylor Swift και Selena Gomez χωρίς άδεια
Η συμβολή στη βάση της μουσικής σκηνής ήταν επίσης καθοριστική. Το 2024 δημιουργήθηκε το LIVE Trust, ένας οργανισμός που διαχειρίζεται ένα νέο μοντέλο χρηματοδότησης: για κάθε εισιτήριο άνω των 5.000 θέσεων, παρακρατείται προαιρετικά ένα ποσό της τάξης της μίας λίρας, το οποίο επιστρέφει στα μικρότερα venues. Καλλιτέχνες όπως ο Sam Fender και η Katy Perry αγκάλιασαν την ιδέα, ενώ οι Coldplay ανακοίνωσαν ότι το 10% των εσόδων από τη σειρά των 10 sold-out εμφανίσεών τους στο Wembley θα διατεθεί για τη στήριξη των μικρότερων σκηνών. Αυτό δείχνει ότι η επιτυχία των μεγάλων ονομάτων μπορεί να λειτουργήσει και ως σωσίβιο για τις μικρότερες μουσικές κοινότητες που παλεύουν να επιβιώσουν.
Ο Jon Collins, διευθύνων σύμβουλος της οργάνωσης LIVE, τόνισε ότι η ζωντανή μουσική παραμένει μια εμπειρία που οι άνθρωποι διψούν να ζήσουν, και ότι η δύναμη των συναυλιών δεν πρόκειται να μειωθεί. Επεσήμανε ότι η Βρετανία εξακολουθεί να φιλοξενεί χώρους και φεστιβάλ παγκόσμιας κλάσης, με ομάδες παραγωγής και καλλιτέχνες που διαμορφώνουν την πολιτιστική ταυτότητα της χώρας. Το μόνο ζητούμενο, όπως είπε, είναι η στήριξη από την πολιτεία ώστε να διατηρηθεί αυτό το οικοσύστημα.
Η Eras Tour της Taylor Swift αποτέλεσε τον καταλύτη για μια χρονιά-ρεκόρ, αλλά και ένα παράδειγμα για το πώς μια καλλιτέχνιδα μπορεί να αναβαθμίσει ολόκληρη τη μουσική βιομηχανία μιας χώρας. Και καθώς οι συναυλίες συνεχίζουν να γίνονται όλο και πιο μεγάλες, πιο θεαματικές και πιο καθοριστικές για την οικονομία, η Βρετανία δείχνει έτοιμη να παραμείνει στο κέντρο της παγκόσμιας σκηνής.