Μια νέα έρευνα στην Αγγλία από την εταιρεία Halfords αποκαλύπτει ένα αναπάντεχο φαινόμενο: τα μέλη της Gen Z (όσοι γεννήθηκαν μεταξύ 1997-2012) αποφεύγουν να κάνουν ακόμα και τις πιο απλές καθημερινές δουλειές. Το 25% αυτών δηλώνει ότι προτιμά να πληρώνει επαγγελματίες για να τις κάνουν, ενώ πολλοί θεωρούν αυτές τις εργασίες είτε «επικίνδυνες» είτε «υπερβολικά περίπλοκες».
Το φαινόμενο της “αγοράς άνεσης”
Σύμφωνα με την έρευνα, στην οποία συμμετείχαν περίπου 2.000 άτομα, η Gen Z ξοδεύει κατά μέσο όρο 1.500 δολάρια τον χρόνο για να αποφεύγει εργασίες όπως η αλλαγή λάμπας ή το καθάρισμα του αυτοκινήτου. Αυτό το ποσό φαίνεται να αποτελεί την τιμή που πληρώνουν για την «άνεση» να μην ασχολούνται με τέτοιες δουλειές.
Ειδικοί που ανέλυσαν τα αποτελέσματα πιστεύουν ότι αυτή η συμπεριφορά είναι αποτέλεσμα μιας γενιάς που μεγάλωσε σε ψηφιακά περιβάλλοντα, με έμφαση στις υπηρεσίες on-demand. Επίσης, η έλλειψη βασικών δεξιοτήτων στο σπίτι φαίνεται να είναι μέρος του προβλήματος.
Οι 5 δουλειές που αποφεύγει η Gen Z
- Αλλαγή καμένης λάμπας:
Το 25% δηλώνει ότι δεν αλλάζει λάμπες, καθώς θεωρεί επικίνδυνη τη χρήση σκάλας. Ένα 20% προσθέτει ότι αποφεύγει τη διαδικασία επειδή η λάμπα είναι «πολύ ζεστή». - Αλλαγή ελαστικού αυτοκινήτου:
Περίπου το 50% της Gen Z παραδέχεται ότι δεν αλλάζει ελαστικά. Αντίθετα, προτιμά να πληρώνει μηχανικό για αυτή τη δουλειά. - Κρέμασμα κάδρου στον τοίχο:
Μια εργασία που χρειάζεται μόλις μερικά δευτερόλεπτα, όπως το κρέμασμα ενός κάδρου, αποφεύγεται από το 11% των νέων, οι οποίοι προτιμούν να καλέσουν κάποιον επαγγελματία. - Καθάρισμα αυτοκινήτου:
Ένα 25% δηλώνει ότι δεν γνωρίζει καν από πού να ξεκινήσει, ενώ το 10% παραδέχεται ότι «αναθέτει» τη δουλειά στους γονείς του. - Αλλαγή υαλοκαθαριστήρων:
Το εντυπωσιακό 65% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι δεν ξέρει πώς να αλλάξει τους υαλοκαθαριστήρες του αυτοκινήτου του.
Απώλεια δεξιοτήτων ή νέα προσέγγιση;
Η έρευνα προκάλεσε συζητήσεις για το αν πρόκειται για απώλεια βασικών δεξιοτήτων ή για αλλαγή στη νοοτροπία των νεότερων γενεών. Κοινωνιολόγοι επισημαίνουν ότι η Gen Z προτιμά να επενδύει χρόνο σε άλλες δραστηριότητες και θεωρεί πιο αποδοτικό να πληρώνει επαγγελματίες για εργασίες που παλαιότερες γενιές θεωρούσαν δεδομένες.
Από την άλλη, ορισμένοι επικρίνουν αυτή τη στάση, θεωρώντας την αποτέλεσμα μιας γενιάς που έχει μεγαλώσει σε περιβάλλοντα υπερβολικής εξάρτησης από την τεχνολογία και τις υπηρεσίες.
Το φαινόμενο αυτό προκαλεί ερωτήματα για το αν η τεχνολογία έχει υπερκαλύψει την ανθρώπινη ανάγκη για αυτονομία και δεξιότητες επιβίωσης. Ενώ για κάποιους η στάση της Gen Z αντικατοπτρίζει τον σύγχρονο τρόπο ζωής, άλλοι την αντιμετωπίζουν ως ανησυχητικό σημάδι για το μέλλον.