Όταν ο τότε πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, ανακοίνωσε την επιβολή δασμών 25% στις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου, οι αξιωματούχοι της Νότιας Κορέας ανησύχησαν για τις οικονομικές επιπτώσεις. Ωστόσο, μέσα σε αυτό το κλίμα αβεβαιότητας, ένας τομέας της κορεατικής οικονομίας όχι μόνο παρέμεινε ανεπηρέαστος αλλά και γνώρισε ραγδαία ανάπτυξη: η K-pop.
Η Άνοδος της K-pop στην Οικονομία
Οι επενδυτές έστρεψαν το ενδιαφέρον τους στη μουσική βιομηχανία, θεωρώντας τις μετοχές των μεγάλων ψυχαγωγικών εταιρειών «ασφαλές καταφύγιο» απέναντι στον εμπορικό πόλεμο που πυροδότησε ο Τραμπ. Ενώ η Νότια Κορέα είναι ο τέταρτος μεγαλύτερος προμηθευτής χάλυβα στις ΗΠΑ και αντιμετωπίζει πιέσεις από τους νέους δασμούς, οι τέσσερις κορυφαίες εταιρείες K-pop κατέγραψαν εντυπωσιακή άνοδο στις μετοχές τους.
Η JYP Entertainment και η Hybe – οι εταιρείες πίσω από μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της K-pop – σημείωσαν αύξηση στις μετοχές τους κατά 6,09% και 3,15% αντίστοιχα, φτάνοντας σε υψηλά 52 εβδομάδων. Παρόμοια ανοδική πορεία κατέγραψαν και οι SM Entertainment και YG Entertainment, πλησιάζοντας τα ετήσια ρεκόρ τους, σύμφωνα με τους Korea Times.
Γιατί η K-pop Μένει Ανεπηρέαστη;
Οι αναλυτές της αγοράς σημειώνουν ότι, σε αντίθεση με άλλους βιομηχανικούς κλάδους που πλήττονται από δασμούς, η K-pop δεν επηρεάζεται από τον εμπορικό πόλεμο, καθώς επικεντρώνεται στις πολιτιστικές εξαγωγές και όχι στα αγαθά. Επιπλέον, η επιστροφή σημαντικών συγκροτημάτων, όπως οι BTS – που ολοκλήρωσαν τη στρατιωτική τους θητεία – και η επικείμενη παγκόσμια περιοδεία των Blackpink, ενισχύουν τις προσδοκίες για περαιτέρω ανάπτυξη.
Ένα ακόμα στοιχείο που ευνοεί τη βιομηχανία είναι η βελτίωση των σχέσεων Νότιας Κορέας – Κίνας. Το 2016, η Κίνα αποτελούσε περίπου το 20% των εσόδων των νοτιοκορεατικών εταιρειών ψυχαγωγίας, αλλά οι πωλήσεις πάγωσαν μετά τους πολιτιστικούς περιορισμούς του 2017. Τώρα, με την ανάπτυξη της αγοράς στην Κίνα και την απόφαση να επιτραπεί η είσοδος των Νοτιοκορεατών χωρίς βίζα, αναμένεται αναζωπύρωση των συναυλιών και των πωλήσεων μουσικής.
Η Πολιτιστική Εξαγωγή που Κυριαρχεί
Η K-pop, μαζί με τις κορεατικές κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές, την κουζίνα και τα καλλυντικά, αποτελεί μια από τις πιο επιτυχημένες πολιτιστικές εξαγωγές της χώρας. Το 2023, η μουσική βιομηχανία απέφερε σχεδόν 900 εκατομμύρια δολάρια – αύξηση πάνω από 30% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με το Korea Culture and Tourism Institute.
Συμπέρασμα: Η K-pop ως Οικονομικός Πυλώνας
Ενώ άλλοι τομείς της κορεατικής οικονομίας ανησυχούν μήπως οι δασμοί επεκταθούν σε αυτοκίνητα και ημιαγωγούς – που αποτελούν πάνω από το 40% των εξαγωγών της χώρας προς τις ΗΠΑ – η K-pop συνεχίζει να αναπτύσσεται ακάθεκτη. Με τη μουσική της να ξεπερνά σύνορα και πολιτικές εντάσεις, η K-pop αποδεικνύεται όχι μόνο πολιτιστικό αλλά και οικονομικό φαινόμενο ανθεκτικό στις διεθνείς αναταράξεις.