Οι Massive Attack, γνωστοί εδώ και χρόνια για τον περιβαλλοντικό τους ακτιβισμό, απέδειξαν ότι οι συναυλίες μπορούν να είναι πραγματικά βιώσιμες, χωρίς να επιβαρύνουν την κλιματική κρίση στον ίδιο βαθμό με άλλες βιομηχανίες.
Η μπάντα δημοσίευσε μια έκθεση που καταδεικνύει πως η συναυλία τους στο Μπρίστολ είχε τις χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Η εκδήλωση, με τίτλο “Act 1.5” – αναφορά στη Συμφωνία του Παρισιού του 2015 – πραγματοποιήθηκε στο Clifton Downs τον περασμένο Αύγουστο και σχεδιάστηκε ως μια ολοήμερη εκδήλωση ευαισθητοποίησης για την κλιματική δράση, σηματοδοτώντας 25 χρόνια ακτιβισμού της μπάντας.
Στη συναυλία, η πρώτη των Massive Attack στο Ηνωμένο Βασίλειο μετά από πέντε χρόνια, συμμετείχαν οι Killer Mike, Lankum, Sam Morton και ο DJ Milo των Wild Bunch. Στόχος της ήταν να αποτελέσει πρότυπο μουσικής εκδήλωσης με τις ελάχιστες δυνατές εκπομπές άνθρακα, προσφέροντας ένα μοντέλο που θα μπορούσε να υιοθετήσει η μουσική βιομηχανία ως βήμα προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον.
Με περισσότερους από 32.000 παρευρισκόμενους, η εκδήλωση παρήγαγε 98% λιγότερες εκπομπές ενέργειας σε σύγκριση με αντίστοιχες συναυλίες. Η αποκλειστική διάθεση vegan τροφίμων και η χρήση ηλεκτρικών οχημάτων συνέβαλαν στη μείωση των εκπομπών από την εστίαση κατά 89% και από τις μεταφορές κατά 70%. Ο παραγωγός της Act 1.5, Μαρκ Ντον, τη χαρακτήρισε ως «την πιο καθαρή, πιο πράσινη εκδήλωση που έχει ποτέ διοργανωθεί».
Ολόκληρη η παραγωγή στηρίχθηκε σε μπαταρίες που φορτίστηκαν από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Σύμφωνα με επιστημονική ανάλυση του Κέντρου Έρευνας για την Κλιματική Αλλαγή Tyndall, οι εκπομπές άνθρακα της συναυλίας στο Μπρίστολ μειώθηκαν στο 100%, ενώ τα τρόφιμα που διατέθηκαν ήταν 100% φυτικής προέλευσης, σύμφωνα με το BBC.
Η επιτυχία της εκδήλωσης έχει ήδη οδηγήσει στη χρήση της ως πρότυπο για τη διοργάνωση μελλοντικών υπαίθριων μουσικών φεστιβάλ. Ο Robert ‘3D’ Del Naja των Massive Attack εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του προς την ομάδα και το κοινό για την πραγματοποίηση της «κορυφαίας εκδήλωσης στον κόσμο».
Η έκθεση συνέκρινε τις εκπομπές της συναυλίας με εκείνες μιας τυπικής υπαίθριας εκδήλωσης ζωντανής μουσικής. Οι Massive Attack έδωσαν προτεραιότητα στην πρόσβαση των τοπικών κατοίκων μέσω προπώλησης εισιτηρίων, ενώ παρείχαν δωρεάν ηλεκτρικά λεωφορεία προς συγκοινωνιακούς κόμβους. Δεν υπήρχε χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων, ενώ οι κάτοχοι εισιτηρίων είχαν κίνητρα για να χρησιμοποιήσουν τρένα, μερικά από τα οποία ναυλώθηκαν ειδικά για την περίσταση.
Το φεστιβάλ ήταν εντελώς απαλλαγμένο από ρύπους, ενώ ένα νέο δάσος με 19.000 βελανιδιές φυτεύτηκε σε απόσταση 40 μιλίων από τον χώρο της εκδήλωσης, στο πλαίσιο πρωτοβουλίας της μπάντας. Παράλληλα, οι Massive Attack κάλεσαν τη μουσική βιομηχανία να εφαρμόσει «απλές αλλά ουσιαστικές αλλαγές» για τη δραστική μείωση των εκπομπών στις ζωντανές εμφανίσεις.
Η έρευνα έδειξε ότι το 5% των θεατών που ταξίδεψε αεροπορικώς στη συναυλία ήταν υπεύθυνο για το 64% των συνολικών εκπομπών αερίων. Σύμφωνα με τη μελέτη, οι θεατές ταξιδεύουν όλο και περισσότερο για να δουν ζωντανές εμφανίσεις, ενώ οι καλλιτέχνες επισκέπτονται λιγότερες τοποθεσίες. Ο Del Naja επισήμανε ότι «αν ενθαρρύνουμε το κοινό να ταξιδεύει παγκοσμίως για συναυλίες, η βιομηχανία δεν θα καταφέρει ποτέ να πετύχει τους στόχους μείωσης των εκπομπών».
Η επιτυχία της συναυλίας στο Μπρίστολ ενδέχεται να αλλάξει το τοπίο των υπαίθριων φεστιβάλ, δημιουργώντας νέες ευκαιρίες για τους διοργανωτές, τους προμηθευτές, τις τοπικές αρχές και τις κυβερνήσεις ώστε να καταστήσουν το Ηνωμένο Βασίλειο ηγέτη στις εκδηλώσεις με χαμηλές εκπομπές άνθρακα, σύμφωνα με την καθηγήτρια Κάρλι ΜακΛάχλαν, αναπληρώτρια διευθύντρια του Tyndall Centre.
«Η προθυμία να αλλάξουμε τον τρόπο που διοργανώνονται οι εκδηλώσεις αποδείχθηκε τόσο από το κοινό όσο και από τους καλλιτέχνες», πρόσθεσε. «Η δέσμευση της ομάδας παραγωγής στη βιωσιμότητα ήταν ουσιαστική για την επιτυχία του φεστιβάλ και αποτελεί πηγή έμπνευσης. Υπάρχουν πολλά να μάθουμε από αυτή τη συναυλία, πέρα από την οργάνωση βιώσιμων μουσικών εκδηλώσεων».
Τον περασμένο Δεκέμβριο, οι Massive Attack μίλησαν στο NME για τις αλλαγές που επιθυμούν να δουν στη μουσική βιομηχανία ως απάντηση στην κλιματική κρίση και εξήγησαν γιατί απέρριψαν την πρόταση να παίξουν στο Coachella 2025.
«Βρισκόμαστε σε συνομιλίες με διοργανωτές για να επαναλάβουμε το μοντέλο του Μπρίστολ σε άλλες πόλεις. Ιδανικά, η ίδια φόρμουλα θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε κάθε υπαίθρια συναυλία», δήλωσε ο Del Naja. «Δεν έχει νόημα να βλέπουμε μεμονωμένα παραδείγματα. Χρειάζεται να καθιερώσουμε έναν νέο κανόνα».
Σχετικά με την απόρριψη του Coachella, ο Del Naja εξήγησε: «Παίξαμε ήδη μια φορά, και αυτό ήταν αρκετό. Το φεστιβάλ πραγματοποιείται στο Palm Springs, ένα θέρετρο γκολφ στη μέση της ερήμου, που καταναλώνει δημόσιους υδάτινους πόρους μέσω αρδευτικού συστήματος. Είναι αδιανόητο. Αν θέλετε να δείτε την απόλυτη γελοιότητα της ανθρώπινης συμπεριφοράς, δείτε το Coachella».