Ο Andy Summers και ο Stewart Copeland υποστηρίζουν ότι τους οφείλονται πάνω από 2 εκατομμύρια, ενώ ο Sting απαντά ότι έχουν ήδη πληρωθεί
Η ιστορία της μουσικής είναι γεμάτη από θρυλικά συγκροτήματα που άφησαν εποχή αλλά κατέληξαν να διαλύονται μέσα σε ίντριγκες, διαφωνίες και χρήματα που δεν μοιράστηκαν ποτέ σωστά. Και λίγα συγκροτήματα είναι πιο εμβληματικά σε αυτή την κατηγορία από τους The Police, το τρίο που χάρισε στον κόσμο διαχρονικά classics όπως το «Roxanne», το «Message in a Bottle» και φυσικά το «Every Breath You Take». Όσο κι αν η μουσική τους έμοιαζε αψεγάδιαστη, η σχέση τους εκτός σκηνής ήταν γεμάτη εντάσεις. Και τώρα, δεκαετίες μετά τη διάλυση τους, το δράμα ξαναζωντανεύει: οι πρώην συνεργάτες του Sting, ο κιθαρίστας Andy Summers και ο ντράμερ Stewart Copeland, κατηγορούν τον frontman ότι τους χρωστά περισσότερα από 2 εκατομμύρια δολάρια σε απλήρωτα publishing royalties.
Η υπόθεση βγήκε στο φως μέσα από δικαστικά έγγραφα που δημοσιοποιήθηκαν πρόσφατα, βάζοντας και πάλι στο επίκεντρο ένα από τα πιο διάσημα ροκ τρίο όλων των εποχών. Ο Summers και ο Copeland υποστηρίζουν ότι ο Sting – ή αλλιώς Gordon Matthew Sumner, το πραγματικό του όνομα – δεν τους έχει καταβάλει το μερίδιο που τους αναλογεί από την «ψηφιακή εκμετάλλευση» του καταλόγου των Police. Με απλά λόγια, μιλούν για online πωλήσεις, downloads και streams, μια πηγή εσόδων που στις μέρες μας μπορεί να φτάσει σε αστρονομικά ποσά.
📌 Διαβάστε Επίσης: Ο Sting στα δικαστήρια: Οι πρώην Police διεκδικούν εκατομμύρια σε δικαιώματα
Η διαμάχη δεν είναι καινούργια. Οι τρεις μουσικοί είχαν βρεθεί ξανά στο ίδιο έργο θεατές στο παρελθόν, με καβγάδες γύρω από το ποσοστό που έπρεπε να παίρνει ο καθένας από τα τραγούδια. Η ρίζα του ζητήματος πάει πίσω στο 1977, όταν – σύμφωνα με τον Copeland και τον Summers – είχαν κάνει μια άτυπη προφορική συμφωνία: όποιος έγραφε τραγούδι για τους Police θα κρατούσε το μεγαλύτερο μερίδιο, αλλά θα έδινε και ένα 15% από τα έσοδα του στους άλλους δύο. Με τον Sting να είναι ο κύριος συνθέτης, αυτό σήμαινε ότι εκείνος είχε τον πρώτο λόγο, αλλά και ότι οι υπόλοιποι είχαν εξασφαλισμένο ένα μικρό κομμάτι από τις επιτυχίες.
Το 1981 η συμφωνία καταγράφηκε και επίσημα σε έγγραφα. Αργότερα, το 1997, έγιναν αναθεωρήσεις επειδή – όπως ισχυρίζονται οι Summers και Copeland – είχαν μείνει για καιρό απλήρωτοι. Το 2016 υπεγράφη νέα συμφωνία, αυτή τη φορά για το πώς θα μοιράζονται οι εισπράξεις από τις εμφανίσεις των τραγουδιών σε σειρές και ταινίες. Όμως τώρα, το νέο κύμα διαφωνίας έχει να κάνει με το digital. Οι δύο μουσικοί θεωρούν ότι ο Sting εξακολουθεί να κρατά μεγαλύτερο κομμάτι από αυτό που πραγματικά του αναλογεί, αφήνοντας τους ίδιους εκτός παιχνιδιού.
Από την πλευρά του, ο Sting δεν μένει με σταυρωμένα χέρια. Η νομική του ομάδα απαντά πως οι κατηγορίες είναι αβάσιμες και ότι η αγωγή δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια «παράνομη προσπάθεια» να ερμηνευτεί ξανά η συμφωνία του 2016. Μάλιστα, φτάνουν στο σημείο να υποστηρίξουν πως όχι μόνο οι Summers και Copeland έχουν πληρωθεί κανονικά, αλλά ίσως να έχουν πληρωθεί και παραπάνω.
📌 Διαβάστε Επίσης: Roxanne: Αυτό είναι το τραγούδι που ακούει καθημερινά ο Sting
Αν το σκεφτεί κανείς, η υπόθεση αυτή μοιάζει σχεδόν ειρωνική. Οι Police, που ξεκίνησαν στα τέλη των ’70s με μια ενέργεια που τους έκανε αμέσως ξεχωριστούς, είχαν από την αρχή προβλήματα ισορροπίας. Ο Sting, με τη χαρακτηριστική φωνή και το songwriting του, έγινε το πρόσωπο του συγκροτήματος, όμως η δυναμική με τους Summers και Copeland δεν ήταν ποτέ εύκολη. Οι φήμες για καβγάδες στο στούντιο και backstage ήταν μέρος του μύθου τους. Κι ενώ το κοινό τους λάτρευε ως ενωμένη δύναμη, οι ίδιοι πάλευαν με εγωισμούς και οικονομικά ζητήματα.
Ακόμα και η τελευταία τους περιοδεία reunion το 2007-2008 είχε μεν τεράστια επιτυχία, αλλά έδειξε ότι οι παλιές πληγές δεν είχαν κλείσει. Τώρα, η νέα αγωγή έρχεται σαν υπενθύμιση ότι κάποια συγκροτήματα μπορεί να ενώνονται στη σκηνή, αλλά ποτέ στα χαρτιά.
📌 Διαβάστε Επίσης: Sting 3.0 Live: Η ωριμότητα του Sting συναντά την ενέργεια των The Police
Στην καρδιά της υπόθεσης βρίσκεται το ερώτημα: τι σημαίνει πραγματικά «ψηφιακή εκμετάλλευση» σε μια εποχή που το streaming κυριαρχεί; Οι Summers και Copeland λένε ότι η συμφωνία του 2016 δεν προέβλεπε επαρκώς τα σημερινά δεδομένα της αγοράς. Ο Sting, από την άλλη, λέει ότι η συμφωνία είναι σαφής και ότι δεν τους χρωστάει τίποτα. Το δικαστήριο θα πρέπει να αποφασίσει αν οι παλιές υποσχέσεις και οι υπογραφές μπορούν να σταθούν μπροστά στην τεχνολογική επανάσταση που άλλαξε για πάντα τη μουσική βιομηχανία.
Το πιο εντυπωσιακό είναι πως όλα αυτά εκτυλίσσονται γύρω από τραγούδια που θεωρούνται πολιτιστική κληρονομιά. Κομμάτια όπως το «Every Breath You Take» εξακολουθούν να παίζουν παντού – από ραδιόφωνο μέχρι TikTok trends – και παράγουν έσοδα δεκαετίες μετά την κυκλοφορία τους. Το ερώτημα «ποιος δικαιούται τι» δεν είναι μόνο νομικό, αλλά και ηθικό, αφού χωρίς τον Summers και τον Copeland αυτά τα κομμάτια δεν θα είχαν την ίδια μαγεία, ακόμα κι αν η πένα ανήκει στον Sting.
Η υπόθεση έχει προγραμματιστεί να ακουστεί στο δικαστήριο τον Ιανουάριο, με τον κόσμο της μουσικής να παρακολουθεί στενά. Δεν είναι απλά μια διαμάχη για χρήματα· είναι ένα κομμάτι της ιστορίας των Police που γράφεται ξανά, αυτή τη φορά στις αίθουσες δικαστηρίων. Και για τους fans, ίσως είναι ακόμα μια υπενθύμιση ότι οι ήρωες της σκηνής έχουν πίσω τους ιστορίες πιο σύνθετες και γεμάτες δράμα απ’ ό,τι αφήνουν να φανεί τα τραγούδια τους.