Οι Radiohead ξεσπούν για τα πανάκριβα εισιτήρια της περιοδείας τους, αποκαλύπτοντας την αλήθεια πίσω από τις πλατφόρμες μεταπώλησης. Τι συνέβη και γιατί οι fans νιώθουν εξαπατημένοι;
Η νέα περιοδεία των Radiohead, που μόλις ανακοινώθηκε με στάσεις σε Λονδίνο, Βερολίνο, Κοπεγχάγη, Μαδρίτη και Μπολόνια, ξεκίνησε να γίνεται το πιο hot θέμα στις μουσικές ειδήσεις. Οι fans περίμεναν με ανυπομονησία να αποκτήσουν το εισιτήριό τους, όμως πριν καν βγουν επίσημα προς πώληση, πάνω από 1.000 εισιτήρια εμφανίστηκαν σε δευτερογενείς πλατφόρμες όπως το Viagogo και το Ticombo. Και κάπου εκεί οι Radiohead είπαν το δικό τους «ως εδώ».
Η μπάντα με frontman τον Thom Yorke και μέλη τους Jonny Greenwood, Colin Greenwood, Ed O’Brien και Philip Selway δεν είναι η πρώτη φορά που σηκώνει φωνή απέναντι στο φαινόμενο των «επιτήδειων» που εκμεταλλεύονται την αγάπη του κοινού για τη μουσική. Η μάνατζέρ τους, Julie Calland, δήλωσε ξεκάθαρα πως οι Radiohead παλεύουν χρόνια για να προστατεύσουν τους fans από την αδικία των υπερβολικών τιμών και την ψεύτικη ελπίδα που πουλάνε κάποιοι μεταπωλητές.
Και δεν μιλάμε για απλά «τσιμπημένες» τιμές. Αναλύσεις έδειξαν πως σε συγκεκριμένα listings στο Ticombo τα εισιτήρια έφταναν ακόμα και τις 788 λίρες το καθένα, ενώ μόνο για μία συναυλία στο O2 του Λονδίνου, μία ελβετική εταιρεία, η Worldtix AG, είχε βάλει συνολική αξία πάνω από 22.000 λίρες. Πολλά από αυτά τα εισιτήρια όμως, όπως αποκαλύφθηκε, δεν υπήρχαν καν.
Ο ειδικός σε θέματα ασφάλειας εισιτηρίων, Reg Walker, το ξεκαθάρισε: πρόκειται για ξεκάθαρη παραβίαση του Consumer Rights Act και για πρακτικές που αγγίζουν τα όρια της απάτης. Αν και το Ticombo ισχυρίστηκε ότι δεν υπάρχουν αποδείξεις πως οι συγκεκριμένες καταχωρήσεις ήταν απατηλές, τελικά τις απέσυρε αφού το θέμα πήρε δημοσιότητα. Η Worldtix AG από την πλευρά της προσπάθησε να δικαιολογηθεί, λέγοντας πως λειτουργεί ως «μεσολαβητής» για λογαριασμό δικτύου πωλητών και πρακτόρων.
Οι Radiohead όμως δεν σταματούν εκεί. Με νέους κανόνες στο ticketing, όπως την υποχρεωτική εγγραφή για να πάρει κανείς κωδικό πρόσβασης, προσπαθούν να διασφαλίσουν ότι οι πραγματικοί fans θα είναι αυτοί που θα καταφέρουν να βρεθούν στο live. Ο κωδικός δεν εγγυάται σίγουρα εισιτήριο, αλλά αποτελεί μια κίνηση για να αποφευχθεί το μαζικό «μπλοκάρισμα» εισιτηρίων από bots και μεσάζοντες που μετά τα μεταπουλούν πανάκριβα. Όπως είπε και η Julie Calland, το σύστημα δεν είναι τέλειο, αλλά τουλάχιστον προσπαθεί να κρατήσει την ισορροπία και να αφήσει τα εισιτήρια στα χέρια εκείνων που αγαπούν πραγματικά τη μουσική τους.
📌 Διαβάστε Eπίσης: Radiohead Tour 2025: Όλες οι ημερομηνίες της πρώτης περιοδείας μετά το 2018
Η κόντρα με τις resale πλατφόρμες δεν είναι μόνο προσωπική υπόθεση των Radiohead. Είναι μια ιστορία που αφορά ολόκληρη τη βιομηχανία της μουσικής, από καλλιτέχνες μέχρι fans. Ο οργανισμός FanFair Alliance, που συνεργάζεται με μπάντες και promotors, καταδίκασε για άλλη μια φορά αυτό το «εκμεταλλευτικό μοντέλο» που μπορεί να καταστρέψει τη σχέση μεταξύ καλλιτέχνη και κοινού. Ο εκπρόσωπός τους, Adam Webb, τόνισε πως χωρίς παρέμβαση από την κυβέρνηση και χωρίς την εφαρμογή ενός πλαφόν στις μεταπωλήσεις, η κατάσταση δεν θα αλλάξει.
Κι ενώ οι φωνές κατά των παρανοϊκών τιμών δυναμώνουν, το Viagogo, ίσως η μεγαλύτερη πλατφόρμα μεταπώλησης στη Βρετανία, συνεχίζει να υπερασπίζεται τον ρόλο του, ισχυριζόμενο ότι «εξυπηρετεί τους fans με τους δικούς τους όρους», είτε αυτοί έχασαν την αρχική πώληση, είτε θέλουν εισιτήρια την τελευταία στιγμή. Είναι η κλασική κόντρα ανάμεσα στην επιχείρηση και την εμπειρία του κοινού, με τη ζυγαριά να γέρνει όλο και περισσότερο προς το δεύτερο, αφού οι fans έχουν κουραστεί να νιώθουν ότι τους «αρμέγουν» οικονομικά για να δουν την αγαπημένη τους μπάντα.
📌 Διαβάστε Eπίσης: Από το 1997 στο TikTok: Η απίστευτη δεύτερη ζωή του Let Down των Radiohead
Ακόμα και η ίδια η κυβέρνηση, μέσω του Υπουργείου Εμπορίου και Ανάπτυξης, πήρε θέση λέγοντας ότι αναγνωρίζει το πρόβλημα και σκοπεύει να λάβει μέτρα, ως μέρος του «Plan for Change». Όμως οι fans δεν κρύβουν τον σκεπτικισμό τους, αφού τέτοιες υποσχέσεις ακούγονται εδώ και χρόνια, χωρίς να υπάρχει ουσιαστική λύση.
Το πιο ενδιαφέρον όμως είναι η αίσθηση που κυκλοφορεί αυτή τη στιγμή στη μουσική κοινότητα: οι Radiohead, με την κίνησή τους, ξαναφέρνουν στο προσκήνιο μια μεγάλη κουβέντα για το μέλλον των συναυλιών και το πώς η τεχνολογία, οι πλατφόρμες και οι νόμοι θα πρέπει να εξελιχθούν ώστε η μουσική εμπειρία να παραμείνει προσβάσιμη. Οι fans δεν θέλουν να πληρώνουν μια μικρή περιουσία για να ζήσουν κάτι που θα έπρεπε να είναι αυθεντικά δικό τους.
📌 Διαβάστε Eπίσης: Radiohead: Το “Hail to the Thief” επιστρέφει με σπάνιες live εκτελέσεις
Η ουσία είναι μία: οι Radiohead δεν μιλούν μόνο για λογαριασμό τους, αλλά για λογαριασμό όλων όσοι νιώθουν ότι η χαρά του live έχει γίνει αντικείμενο εκμετάλλευσης. Με την περιοδεία τους να πλησιάζει και με τα εισιτήρια να έχουν ήδη προκαλέσει παγκόσμιο ενδιαφέρον, η μάχη ενάντια στους «αρπακτικούς» μεταπωλητές φαίνεται να παίρνει νέα διάσταση. Κι ενώ οι fans μετρούν αντίστροφα για να ακούσουν ζωντανά κομμάτια που έχουν σημαδέψει γενιές, όλοι ξέρουν πως το πραγματικό στοίχημα δεν παίζεται μόνο στη σκηνή, αλλά και στο παρασκήνιο, εκεί όπου η μουσική παλεύει με την κερδοσκοπία.