Στα 20 του χρόνια, ο Per Gessle ζούσε το όνειρο κάθε νεαρού μουσικού. Ήταν μέλος του πιο δημοφιλούς συγκροτήματος της Σουηδίας, των Gyllene Tider. Όμως, όταν η επιτυχία έσβησε, ο ίδιος βρέθηκε αντιμέτωπος με μια μακρά περίοδο κατάθλιψης που κράτησε σχεδόν δύο χρόνια. Η δημιουργική του σπίθα, ωστόσο, δεν έσβησε. Από αυτή τη σιωπή και τη θλίψη γεννήθηκε η ιδέα για ένα νέο ξεκίνημα – ένα ντουέτο που αργότερα θα έμενε στην ιστορία ως Roxette
Στην αρχή, οι Roxette υπήρχαν μόνο όταν η Marie Fredriksson δεν είχε σόλο υποχρεώσεις. Ο Gessle γνώριζε πως έπρεπε να δημιουργήσει κάτι επιτυχημένο για να την κρατήσει στο συγκρότημα. Και το έκανε. Σε μια εποχή όπου η Σουηδία, εκτός από τους ABBA, δεν θεωρούνταν “παίκτης” στην παγκόσμια ποπ σκηνή, εκείνος είχε στόχο απλώς να ακουστεί σε άλλες σκανδιναβικές χώρες ή ίσως και στη Γερμανία.
Η δισκογραφική του Γερμανίας, ωστόσο, δεν έδειχνε ενθουσιασμό. Ούτε το συγκρότημα μπορούσε να μπει στα ραδιόφωνα, ούτε υπήρχε χώρος για τα σουηδικά pop acts της εποχής. Ώσπου η EMI Germany του πρότεινε να γράψει ένα χριστουγεννιάτικο τραγούδι. Κάπως έτσι γεννήθηκε το It Must Have Been Love (Christmas for the Broken Hearted), ένα τραγούδι που θα άλλαζε τη μοίρα του για πάντα.
Ο Per θυμάται πως το έγραψε στο πιάνο, στο σπίτι του στο Halmstad. Η αρχική ιδέα ήταν καθαρά ερωτική – «It must have been love, but it’s over now» – αλλά με την πίεση της εταιρείας πρόσθεσε μια αναφορά στα Χριστούγεννα. Παρότι δεν ένιωθε καθόλου “γιορτινά”, το ολοκλήρωσε, με τη Marie Fredriksson να δίνει μια συγκλονιστική ερμηνεία. Το τραγούδι κυκλοφόρησε το 1987 και έγινε Top 5 στη Σουηδία, όμως η EMI Γερμανίας το απέρριψε.
📌 Διαβάστε Επίσης: Ο Paul McCartney θρηνεί για τον Rob Reiner: «Η ζωή μπορεί να είναι τόσο άδικη»
Λίγα χρόνια αργότερα, όταν οι Roxette είχαν ήδη γνωρίσει επιτυχία, το τηλέφωνο του Gessle χτύπησε ξανά. Αυτή τη φορά, από το Λος Άντζελες. Η EMI τον ήθελε για το soundtrack της ταινίας Pretty Woman, με πρωταγωνιστές τον Richard Gere και τη Julia Roberts. Ο ίδιος ετοιμαζόταν να ταξιδέψει στη Νέα Ζηλανδία και αρχικά αρνήθηκε. Όμως, θυμήθηκε το “παλιό χριστουγεννιάτικο τραγούδι”.
Έτσι, οι Roxette ξαναμπήκαν στο στούντιο. Άλλαξαν τη φράση “Christmas day” σε “a winter’s day”, πρόσθεσαν μια μελωδία κιθάρας στην αρχή, και δημιούργησαν μια νέα εκδοχή. Ο σκηνοθέτης της ταινίας, Garry Marshall, τηλεφώνησε αργότερα για να του πει πως στη σκηνή όπου ακούγεται το τραγούδι, δεν υπάρχει καθόλου διάλογος – μόνο 55 δευτερόλεπτα μουσικής που “οδηγούν” ολόκληρη την ταινία. Από εκείνη τη στιγμή, το It Must Have Been Love έγινε διαχρονικό.
Η επιτυχία που ακολούθησε ήταν τεράστια. Οι Roxette έγιναν παγκόσμιο φαινόμενο. Θυμάται ο Per πως στο Μπουένος Άιρες, δύο χιλιάδες άνθρωποι τραγουδούσαν τα τραγούδια τους όλη τη νύχτα κάτω από το ξενοδοχείο τους. Οι θαυμαστές έστελναν χιλιάδες κάρτες, κάποιοι κοιμόντουσαν έξω από το σπίτι του ή έπαιρναν ακόμη και αντικείμενα ως “αναμνηστικά”.
📌 Διαβάστε Επίσης: Jack White vs Donald Trump: “Αηδιαστικός και εγωμανής” – Η σκληρή απάντηση μετά τα σχόλια για τον Rob Reiner
Παρά τη φήμη, ο ίδιος πίστευε ότι η πραγματική μαγεία του τραγουδιού δεν βρισκόταν στην παραγωγή του αλλά στη φωνή της Marie. Όπως λέει, “η δύναμη του τραγουδιού είναι ότι η Marie το τραγουδά με όλη της την καρδιά”. Όταν η τραγουδίστρια αρρώστησε, ανέβηκε στη σκηνή μετά από οκτώ χρόνια σιωπής για να τραγουδήσει ξανά το It Must Have Been Love σε μία από τις σόλο συναυλίες του Per στο Άμστερνταμ. Ήταν μια από εκείνες τις στιγμές που το κοινό δεν ξεχνά ποτέ — “δεν έχω δει τόσο κόσμο να κλαίει”, θυμάται ο Gessle.
Η δύναμη εκείνης της βραδιάς έδωσε στη Marie το κουράγιο να επιστρέψει στη μουσική, να δημιουργήσει νέο άλμπουμ και να ξαναβγεί σε περιοδεία. Ο Gessle πιστεύει ότι αυτή η αγάπη του κοινού και η επαφή με τη μουσική της χάρισαν μερικά πολύτιμα χρόνια ακόμη.
📌 Διαβάστε Επίσης: Lady Gaga: Δικαστική νίκη για το “Mayhem” και ένα ξεκάθαρο μήνυμα για την καλλιτεχνική ελευθερία
Από την πλευρά του, ο παραγωγός Clarence Öfwerman θυμάται πως το τραγούδι γεννήθηκε μέσα από πειραματισμό και τεχνολογία. Ένας φίλος τους είχε αγοράσει ένα στούντιο με ένα Synclavier, ένα από τα πρώτα ψηφιακά συνθεσάιζερ, και έτσι μεγάλο μέρος του τραγουδιού προγραμματίστηκε ηλεκτρονικά. Ο ίδιος αυτοσχεδίασε το σόλο πιάνου, ενώ η Marie ανέβασε τον τόνο στη φωνή της σε σημείο που ελάχιστοι τραγουδιστές θα μπορούσαν να φτάσουν.
Η δεύτερη εκδοχή, αυτή για την ταινία, δεν είχε μεγάλες αλλαγές εκτός από την αντικατάσταση των “Χριστουγεννιάτικων” στίχων και ένα πιο πλούσιο ηχητικό βάθος. Ο μηχανικός μίξης στο Λος Άντζελες χρησιμοποίησε ένα χαρακτηριστικό “snare reverb” που είχε ήδη ακουστεί σε δέκα Νο1 singles — ένα “τυχερό snare”, όπως το αποκαλούσε.
Λίγο πριν κυκλοφορήσει το Pretty Woman, οι Roxette είχαν σχεδόν ξεχάσει το τραγούδι. Δεν το έπαιζαν καν στις συναυλίες τους. Όμως όταν η ταινία βγήκε στους κινηματογράφους, το κομμάτι εκτοξεύτηκε στα charts και έγινε μια από τις πιο αγαπημένες μπαλάντες όλων των εποχών.
Οι Roxette δεν περίμεναν ποτέ ότι ένα τραγούδι που γράφτηκε σχεδόν “κατά λάθος” θα γινόταν σύμβολο μιας εποχής. Ο Gessle θυμάται πως τότε είχαν τυπώσει μπλουζάκια που έγραφαν: “Σήμερα η Σουηδία, αύριο ο κόσμος”. Όλοι γελούσαν, λέγοντας πως αυτό συνέβη μόνο στους ABBA και δεν θα ξαναγίνει. Αλλά έγινε. Και με το It Must Have Been Love, η Σουηδία κατέκτησε ξανά τον κόσμο.