Η Taylor Swift και η Charli XCX βρίσκονται στην κορυφή του κύματος που εκτόξευσε τη βρετανική μουσική βιομηχανία σε ιστορικό ρεκόρ. Σύμφωνα με τη φετινή μελέτη This Is Music του UK Music, η βιομηχανία της μουσικής στο Ηνωμένο Βασίλειο συνεισέφερε πάνω από 8 δισεκατομμύρια λίρες στην οικονομία το 2024 — μια αύξηση που οφείλεται σε περιοδείες-υπερπαραγωγές, παγκόσμιες επιτυχίες και την εκρηκτική παρουσία των νέων pop icons της χώρας
Η Taylor Swift και η Charli XCX πρωταγωνιστούν στη νέα “χρυσή εποχή” της βρετανικής μουσικής σκηνής, με τα έσοδα του κλάδου να αγγίζουν για πρώτη φορά τα 8 δισεκατομμύρια λίρες μέσα σε ένα μόλις έτος. Το 2024 ήταν χρονιά-ορόσημο για το Ηνωμένο Βασίλειο, καθώς το This Is Music report του UK Music αποκάλυψε ότι η εγχώρια βιομηχανία της μουσικής όχι μόνο ανέκαμψε πλήρως μετά την πανδημία, αλλά ξεπέρασε κάθε προηγούμενο ρεκόρ, ενισχύοντας σημαντικά το ΑΕΠ της χώρας.
📌 Διαβάστε Επίσης: Taylor Swift – «The Life of a Showgirl»: Για 5η εβδομάδα την κορυφή του Billboard 200
Σύμφωνα με τη μελέτη, το 2024 η μουσική σκηνή της Βρετανίας απέφερε συνολικά 8 δισεκατομμύρια λίρες στην οικονομία, παρουσιάζοντας αύξηση 5% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Το εντυπωσιακό αυτό ποσό οφείλεται σε ένα μείγμα περιοδειών τεράστιας κλίμακας, επιτυχημένων άλμπουμ και ρεκόρ στις εξαγωγές μουσικής. Ονόματα όπως η Taylor Swift, ο Bruce Springsteen, οι Take That και ο Liam Gallagher συνέβαλαν καθοριστικά, με τα στάδια να γεμίζουν και το τουριστικό ενδιαφέρον να αυξάνεται θεαματικά.
Την ίδια στιγμή, η Charli XCX σημείωσε παγκόσμια επιτυχία με το άλμπουμ της Brat, το οποίο της χάρισε οκτώ υποψηφιότητες για Grammy και εκτόξευσε τις πωλήσεις της διεθνώς. Η τραγουδίστρια Lola Young, με το single “Messy”, συμπλήρωσε την εικόνα μιας σκηνής γεμάτης φρέσκια ενέργεια και pop πρωτοπορία. Οι εξαγωγές μουσικής αυξήθηκαν κατά 5%, φτάνοντας τις 4.8 δισεκατομμύρια λίρες, ενώ οι Βρετανοί καλλιτέχνες συνεχίζουν να κατακτούν τις παγκόσμιες λίστες επιτυχιών.
Η βρετανική μουσική βιομηχανία απασχολεί πλέον 220.000 εργαζομένους, σημειώνοντας άνοδο 2% σε σχέση με πέρσι. Ωστόσο, πίσω από τα εντυπωσιακά νούμερα κρύβονται και προκλήσεις. Το UK Music επισημαίνει πως σχεδόν οι μισοί εργαζόμενοι (43%) κερδίζουν λιγότερα από 14.000 λίρες ετησίως, γεγονός που καθιστά τον βιοπορισμό δύσκολο και αναγκάζει πολλούς δημιουργούς να καταφεύγουν σε δεύτερες δουλειές.
Παρά τις ανισότητες, η συνολική εικόνα παραμένει εντυπωσιακή: τα δικαιώματα των καλλιτεχνών ξεπέρασαν για πρώτη φορά το 1 δισεκατομμύριο λίρες, με τον οργανισμό PRS for Music να αποδίδει το 2024 πάνω από 1.02 δισεκατομμύρια στα μέλη του — μια αύξηση 8,1% από το 2023. Αυτή η εξέλιξη επιβεβαιώνει πως, παρά τις οικονομικές δυσκολίες και το αυξανόμενο κόστος διαβίωσης, η μουσική παραμένει ένας από τους πιο σταθερούς πυλώνες της βρετανικής οικονομίας.
📌 Διαβάστε Επίσης: Taylor Swift: Γιατί το νέο της άλμπουμ «The Life of a Showgirl» έμεινε εκτός υποψηφιοτήτων στα Grammy
Η υπουργός Εξωτερικών, Yvette Cooper, δήλωσε χαρακτηριστικά: «Η βρετανική μουσική βιομηχανία παραμένει ένα από τα πιο εντυπωσιακά παραδείγματα διεθνούς επιτυχίας. Κάθε χρόνο βλέπουμε νέους καλλιτέχνες να κατακτούν τον κόσμο, ενώ οι ήδη διάσημοι φτάνουν σε νέα ύψη. Όλοι μαζί εμπλουτίζουν τη δημιουργική κληρονομιά μας και αποδεικνύουν τη δύναμη του βρετανικού ταλέντου».
Όμως, το report δεν κρύβει και τα σημεία προβληματισμού. Ανάμεσά τους, η αυξανόμενη απειλή της τεχνητής νοημοσύνης στη δημιουργία μουσικής, που ενδέχεται να επηρεάσει την απασχόληση σε πολλές κατηγορίες επαγγελμάτων, καθώς τα εργαλεία generative AI γίνονται όλο και πιο εξελιγμένα. Επιπλέον, επισημαίνεται η ανάγκη για κυβερνητική στήριξη στο τοπικό touring, καθώς πολλοί ανερχόμενοι καλλιτέχνες δυσκολεύονται να καλύψουν τα κόστη των περιοδειών, ειδικά μετά το Brexit.
Η έρευνα κατέγραψε ότι το 95% των μουσικών δήλωσαν μείωση εσόδων από συναυλίες στην Ευρώπη, λόγω των αυξημένων εξόδων και των γραφειοκρατικών περιορισμών που προέκυψαν μετά την έξοδο του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ε.Ε. Ο επικεφαλής του UK Music, Tom Kiehl, ζήτησε την άμεση άρση των visa και work permit απαιτήσεων για τους καλλιτέχνες, προκειμένου να ενισχυθεί η κινητικότητα και να ανακτηθεί το χαμένο έδαφος στις ευρωπαϊκές αγορές.
Παράλληλα, η ανάπτυξη του κλάδου — αν και θετική — δείχνει σημάδια επιβράδυνσης. Το Gross Value Added αυξήθηκε κατά 5% το 2024, έναντι διψήφιων ποσοστών τα προηγούμενα χρόνια. Οι ειδικοί αποδίδουν την επιβράδυνση αυτή στην έλλειψη μεγάλων δισκογραφικών κυκλοφοριών από Βρετανούς καλλιτέχνες και στις πιέσεις που δέχονται τα μικρά venues, τα οποία παραμένουν ο βασικός χώρος εξέλιξης νέων ταλέντων.
📌 Διαβάστε Επίσης:Charli XCX: Το “House” αποκαλύπτει τη σκοτεινή της πλευρά στα «Ανεμοδαρμένα Ύψη»
Παρά τα εμπόδια, το μέλλον δείχνει φωτεινό. Το 2025 προμηνύεται ακόμη πιο δυναμικό, με περιοδείες-μαμούθ από συγκροτήματα όπως οι Oasis, οι Coldplay και η Dua Lipa, καθώς και με residencies από pop superstars όπως η Billie Eilish και η Sabrina Carpenter. Όλα δείχνουν πως η Βρετανία θα παραμείνει το παγκόσμιο επίκεντρο της μουσικής δημιουργίας και των ζωντανών εμφανίσεων.
Η μουσική, όπως φαίνεται, παραμένει μια από τις πιο ζωντανές και ανθεκτικές μορφές τέχνης — αλλά και μια από τις ισχυρότερες οικονομικές δυνάμεις του Ηνωμένου Βασιλείου. Ή όπως το έθεσε ο Kiehl στο τέλος της παρουσίασης: «Η μουσική δεν είναι μόνο έμπνευση, είναι και επένδυση. Και τώρα είναι η στιγμή να την προστατεύσουμε».