Έχει πια τον πλήρη έλεγχο της δισκογραφίας της, αλλά οι πρώτες ηχογραφήσεις κουβαλούν κάτι που δεν μπορεί να αναπαραχθεί
Στις ταινίες με ταξίδια στον χρόνο υπάρχει ένας βασικός κανόνας: μην αλλάξεις τίποτα που θα μπορούσε να προκαλέσει ρήγμα στο χωροχρονικό συνεχές. Όταν η Taylor Swift ξεκίνησε το 2021 να ξαναηχογραφεί τους έξι πρώτους της δίσκους, έμοιαζε να αγγίζει αυτό ακριβώς το όριο – όχι ως επιστημονική φαντασία, αλλά ως πράξη βαθιάς καλλιτεχνικής και προσωπικής διεκδίκησης.
Η ιστορία ξεκινάει το 2019, όταν η Big Machine – η δισκογραφική με την οποία ξεκίνησε – πούλησε τα αρχικά master των άλμπουμ της στον Scooter Braun, και αυτός στη συνέχεια τα μεταβίβασε στην Shamrock Holdings. Η Swift ένιωσε ότι η μουσική της κληρονομιά έπεσε στα λάθος χέρια. “Το έργο της ζωής μου ανήκει πλέον σε κάποιον που προσπάθησε να το διαλύσει,” είχε δηλώσει τότε.
Από εκείνη τη στιγμή, ξεκίνησε η πιο φιλόδοξη επανακατάκτηση που έχουμε δει ποτέ στη μουσική. Με όπλο της τη στήριξη ενός φανατικού κοινού και απίστευτο συναισθηματικό φορτίο, η Swift επανεφηύρε τα άλμπουμ της — προσθέτοντας κομμάτια-έκπληξη, όπως το All Too Well (10 Minute Version), και αναδιατάσσοντας τα tracklists. Ήταν ένας τρόπος να ξαναγράψει την ιστορία. Αλλά και ένα προσωπικό πείραμα: μπορείς να ζωντανέψεις ξανά κάτι που γεννήθηκε από μια εντελώς διαφορετική ψυχική κατάσταση;
Η απάντηση, όσο και αν πονάει τους fans των Taylor’s Versions, είναι ότι όχι πάντα.
Taylor Swift: Το θριαμβευτικό comeback των παλιών της άλμπουμ στο Spotify
Κάθε αλλαγή – ακόμα και η πιο μικρή – έδινε νέα κατεύθυνση στο παρελθόν. Στο Fearless (Taylor’s Version), για παράδειγμα, το τραγούδι If This Was a Movie τοποθετήθηκε στην αρχή, αντί να εμφανιστεί αργότερα όπως στο αρχικό EP. Στο Speak Now (Taylor’s Version), το “She’s better known for the things that she does on the mattress” από το Better Than Revenge αντικαταστάθηκε με πιο “ασφαλή” στίχο, σβήνοντας ένα κομμάτι της αλήθειας εκείνης της εποχής.
Δεν πρόκειται απλώς για αλλαγές — πρόκειται για επανεπεξεργασία του εαυτού της. Και όσο πιο μακριά χρονικά βρίσκονταν τα άλμπουμ από την παρούσα Swift, τόσο πιο δύσκολο ήταν να αναπαραχθεί το αυθεντικό συναίσθημα. Η ώριμη, πιο ελεγχόμενη φωνή της σήμερα έχει χάσει εκείνη τη νεανική αγωνία, την ανεπεξέργαστη συναισθηματική έξαρση που χαρακτήριζε τα πρώτα της άλμπουμ.
Η ίδια το παραδέχεται: το Reputation είναι το δυσκολότερο για να ξαναηχογραφηθεί. Όπως λέει, “ήταν τόσο δεμένο με εκείνη την εποχή της ζωής μου, που σταματούσα κάθε φορά που προσπαθούσα να το ξαναπιάσω.”
Κι όμως, μέσα σε όλα αυτά, υπάρχει κάτι όμορφα ανθρώπινο: άλλοι ακούν τις Taylor’s Versions σαν να είναι ο πρώτος τους έρωτας, χωρίς να έχουν ζήσει το “προδομένο” παρελθόν. Άλλοι επιστρέφουν στα αυθεντικά τραγούδια και νιώθουν τι λείπει. Και κάπως έτσι, η μουσική της γίνεται καθρέφτης του χρόνου – του δικού της και του δικού μας.
Η Taylor Swift πήρε πίσω τη μουσική της και η Selena Gomez την στηρίζει δημόσια
Γιατί η Taylor, είτε μας ψιθυρίζει “fuck the patriarchy”, είτε μας τραγουδά “nothing’s gonna change,” καταφέρνει πάντα να πονάει και να παρηγορεί ταυτόχρονα. Αλλά οι παλιές ηχογραφήσεις; Αυτές είναι που κουβαλούν την πρώτη σπίθα.