Η Νορβηγία, αν και η μεγαλύτερη εξαγωγέας πετρελαίου στην Ευρώπη, αποτελεί παγκόσμιο πρότυπο για την ηλεκτροκίνηση στις οδικές μεταφορές. Το 90% των αυτοκινήτων που πωλήθηκαν πέρυσι στη χώρα ήταν ηλεκτρικά, καθιστώντας τη τη μοναδική χώρα στον κόσμο όπου τα οχήματα με μπαταρία υπερτερούν των βενζινοκίνητων.
Η μετάβαση αυτή ξεκίνησε τη δεκαετία του 1990 και ενισχύθηκε σημαντικά τα τελευταία χρόνια χάρη στις τεχνολογικές καινοτομίες και στα δημόσια και φορολογικά κίνητρα.
Τα κίνητρα που οδήγησαν στην επιτυχία
Η Νορβηγία εφαρμόζει πολιτικές στήριξης της ηλεκτροκίνησης εδώ και δεκαετίες:
- 1990: Κατάργηση του φόρου κυκλοφορίας για τα ηλεκτρικά οχήματα.
- 1996: Δωρεάν διόδια για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
- 1999: Δωρεάν στάθμευση σε συγκεκριμένες πόλεις.
- 2001: Απαλλαγή από τον ΦΠΑ, μειώνοντας την τιμή των ηλεκτρικών κατά 25% σε σχέση με τα συμβατικά οχήματα.
Ταυτόχρονα, οι φόροι στα συμβατικά αυτοκίνητα είναι εξαιρετικά υψηλοί. Για παράδειγμα, ένα αυτοκίνητο αξίας 40.000 ευρώ, εάν είναι βενζινοκίνητο, μπορεί να φτάσει τα 50.000 ευρώ λόγω του ΦΠΑ και επιπλέον φόρων, καθιστώντας τα ηλεκτρικά οικονομικότερα για τον μέσο πολίτη.
Τεχνολογική πρόοδος και υποδομές
Παρόλο που οι πρώτες δεκαετίες της ηλεκτροκίνησης χαρακτηρίζονταν από προκλήσεις όπως η περιορισμένη αυτονομία και οι ελλιπείς υποδομές φόρτισης, τα προβλήματα αυτά ξεπεράστηκαν με την πάροδο του χρόνου.
- Ποικιλία μοντέλων: Από μόλις 10 διαθέσιμα ηλεκτρικά μοντέλα το 2014, σήμερα υπάρχουν περισσότερα από 160.
- Υποδομές φόρτισης: Με 30.000 δημόσιες μονάδες φόρτισης, η Νορβηγία διαθέτει ένα από τα πιο εκτεταμένα δίκτυα φόρτισης στην Ευρώπη, δεύτερη μόνο μετά την Ολλανδία.
Το νορβηγικό κοινοβούλιο έχει θέσει ως στόχο έως το 2025 όλες οι νέες αγορές αυτοκινήτων να είναι μηδενικών εκπομπών. Αν και το 100% θεωρείται δύσκολο να επιτευχθεί, το ποσοστό αναμένεται να ξεπεράσει το 95%, ενισχύοντας τη θέση της Νορβηγίας ως ηγέτιδας στην ηλεκτροκίνηση.
Η παγκόσμια επιρροή της Νορβηγίας
Η Νορβηγία έχει επηρεάσει και άλλες χώρες, ιδίως τις γειτονικές σκανδιναβικές, όπου τα ποσοστά πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων είναι επίσης υψηλά:
- Ισλανδία: 71%
- Σουηδία: 60%
- Φινλανδία: 54%
- Δανία: 46%
Η Νορβηγία δείχνει ότι η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση απαιτεί έναν συνδυασμό:
- Οικονομικών κινήτρων για τα ηλεκτρικά οχήματα.
- Υψηλής φορολόγησης για τα ρυπογόνα αυτοκίνητα.
- Εκτεταμένων υποδομών φόρτισης.
- Κοινωνικής αποδοχής και αλλαγής νοοτροπίας.
Η προσέγγιση της Νορβηγίας προσφέρει έναν οδικό χάρτη για τη μείωση των εκπομπών ρύπων, δείχνοντας πώς η πολιτική και η τεχνολογία μπορούν να οδηγήσουν σε έναν πιο βιώσιμο μέλλον για τις μεταφορές.