Η βρετανική κυβέρνηση ανακοίνωσε ένα νέο νομοσχέδιο που απαγορεύει την μεταπώληση εισιτηρίων σε τιμές υψηλότερες από την αρχική τους αξία, με στόχο να προστατεύσει τους fans από αισχροκέρδεια και να “καταστρέψει το επιχειρηματικό μοντέλο των scalpers”. Το σχέδιο νόμου, που παρουσιάστηκε από το Υπουργείο Επιχειρήσεων και Εμπορίου και το Υπουργείο Πολιτισμού, ΜΜΕ και Αθλητισμού, χαρακτηρίζεται ήδη ως ιστορική μεταρρύθμιση για τη μουσική και αθλητική βιομηχανία.
Η U.K. Government σκοπεύει να μειώσει την τιμή μεταπώλησης κατά μέσο όρο κατά £37 ανά εισιτήριο (περίπου 48 δολάρια), σύμφωνα με την αναφορά που δημοσιεύθηκε στις 19 Νοεμβρίου. Η νέα νομοθεσία προβλέπει ότι η μεταπώληση εισιτηρίων σε τιμές άνω του αρχικού κόστους –συμπεριλαμβανομένων των υποχρεωτικών τελών– θα θεωρείται παράνομη.
Ταυτόχρονα, θεσπίζονται περιορισμοί στα service fees που επιβάλλουν οι resale πλατφόρμες, όπως και υποχρέωση για εταιρείες όπως οι StubHub και Viagogo να παρακολουθούν ενεργά τις συναλλαγές και να επιβάλλουν συμμόρφωση με τα νέα όρια τιμών. Επιπλέον, απαγορεύεται η μαζική αγορά εισιτηρίων από μεταπωλητές κατά τη διάρκεια της αρχικής κυκλοφορίας.
📌 Διαβάστε Επίσης: Τα music videos φτάνουν στο Spotify – Η νέα εμπειρία ήχου και εικόνας
Σύμφωνα με την κυβέρνηση, το νομοσχέδιο θα μπορούσε να εξοικονομήσει στους fans περίπου £112 εκατομμύρια ετησίως (περίπου 146 εκατομμύρια δολάρια), ενώ εκτιμάται ότι 900.000 επιπλέον εισιτήρια θα αγοράζονται πλέον απευθείας από τους επίσημους πωλητές.
Ο Υπουργός Επιχειρήσεων Peter Kyle δήλωσε ότι ο στόχος είναι “να διαλυθεί το μοντέλο λειτουργίας των scalpers και να διασφαλιστεί πως οι fans θα απολαμβάνουν τους αγαπημένους τους καλλιτέχνες σε δίκαιες τιμές”. Αντίστοιχα, η Υπουργός Πολιτισμού Lisa Nandy παρομοίασε τη βιομηχανία της μαύρης αγοράς εισιτηρίων με “μια σκιά βιομηχανία που λειτουργεί χωρίς συνέπειες”, ενώ ο Dan Smith από το συγκρότημα Bastille σχολίασε ότι πρόκειται για “ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, που προστατεύει το κοινό από την εκμετάλλευση”.
Το νομοσχέδιο θα ισχύει όχι μόνο για τις γνωστές resale πλατφόρμες, αλλά και για τις αγοραπωλησίες που γίνονται μέσω social media. Οι παραβάσεις θα επιφέρουν αυστηρές χρηματικές κυρώσεις από την Competition and Markets Authority (CMA).
📌 Διαβάστε Επίσης: ROSALÍA – «LUX»: Το άλμπουμ που κατέκτησε πέντε Νο.1 στα Billboard charts και έγραψε ιστορία
Η νομοθεσία αυτή αποτελεί συνέχεια της δράσης που ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο, όταν η CMA εξασφάλισε δεσμεύσεις από την Ticketmaster να ενημερώνει τους Βρετανούς καταναλωτές 24 ώρες πριν από οποιαδήποτε εφαρμογή tiered pricing, καθώς και να παρέχει σαφέστερες πληροφορίες για τη λειτουργία των online queues.
Όπως ανέφερε η ανακοίνωση της κυβέρνησης:
“Οι ενέργειες της CMA και τα νέα μέτρα που συμφωνήθηκαν με την Ticketmaster στέλνουν ένα σαφές μήνυμα σε όλες τις ιστοσελίδες πώλησης εισιτηρίων: οι fans πρέπει να έχουν πρόσβαση σε καθαρές, διαφανείς τιμές και ακριβείς περιγραφές, ειδικά όταν υπάρχουν διαφορετικά μοντέλα τιμολόγησης.”
Παράλληλα, η CMA θα έχει πλέον την εξουσία να ενεργεί “ακόμα πιο γρήγορα και αποτελεσματικά” σε περιπτώσεις παραβάσεων του νόμου περί προστασίας καταναλωτών.
📌 Διαβάστε Επίσης: Bad Bunny: Το “Yonaguni” ξεπερνά το 1 δισεκατομμύριο προβολές στο YouTube
Οι αντιδράσεις της μουσικής βιομηχανίας είναι διχασμένες. Η National Association of Ticket Brokers (NATB), με έδρα τις ΗΠΑ, εξέφρασε την αντίθεσή της, δηλώνοντας πως “δεν στηρίζει πρωτοβουλίες που περιορίζουν τον ανταγωνισμό” και “αντιτίθεται σε νομοθεσίες που επιβάλλουν ανώτατα όρια τιμών”.
Αντίθετα, ο Chris Lipscomb, διευθυντής της AXS U.K., εξέφρασε στήριξη: “Υποστηρίζουμε πλήρως τις προσπάθειες της κυβέρνησης να ενισχύσει τους κανόνες γύρω από τη μεταπώληση εισιτηρίων. Είναι απόλυτα συμβατοί με τις αξίες της AXS για δίκαιη πρόσβαση στους fans.”
Ο Matt Kaplan, επικεφαλής της ευρωπαϊκής πλατφόρμας Tixel, χαρακτήρισε το μέτρο “μεγάλη νίκη για τους fans, τους καλλιτέχνες και τον κλάδο γενικότερα”. Όπως δήλωσε: “Χτίσαμε την Tixel για να αντιμετωπίσουμε ακριβώς αυτά τα προβλήματα. Μετά από σχεδόν μία δεκαετία μάχης για διαφάνεια στη μεταπώληση εισιτηρίων, επιτέλους βλέπουμε ένα πλαίσιο που προστατεύει το κοινό και αποκλείει τους επιτήδειους.”
Αντίστοιχα, ο Nathaniel Marro από τη National Independent Talent Organization (NITO) δήλωσε ότι “ελπίζουμε οι Αμερικανοί νομοθέτες να προσέξουν αυτό το παράδειγμα, ώστε να περιοριστεί παγκοσμίως η εκμετάλλευση των fans”. Ο Stephen Parker από την National Independent Venue Association (NIVA) κάλεσε μάλιστα τις πολιτείες των ΗΠΑ “να ακολουθήσουν το βρετανικό παράδειγμα και να θεσπίσουν ανώτατα όρια στις τιμές μεταπώλησης εισιτηρίων”.
Το νέο πλαίσιο θεωρείται καθοριστικό βήμα για τη δικαιότερη λειτουργία της αγοράς των live events, επαναφέροντας την εμπιστοσύνη των θεατών και των καλλιτεχνών. Αν η νομοθεσία εφαρμοστεί αποτελεσματικά, θα μπορούσε να αποτελέσει διεθνές πρότυπο για την αντιμετώπιση της αισχροκέρδειας και την αποκατάσταση της ισορροπίας ανάμεσα στην προσφορά, τη ζήτηση και τη δίκαιη τιμή.