Η Έρθα Κιτ έζησε μια ζωή γεμάτη αντιφάσεις και αντιξοότητες, από την απίστευτη φτώχεια στα παιδικά της χρόνια μέχρι την παγκόσμια αναγνώριση ως ηθοποιός, τραγουδίστρια και πρώτη μαύρη Catwoman. Παρά τα δύσκολα ξεκινήματά της, κατάφερε να μεταμορφώσει τις πληγές της σε δύναμη, διαγράφοντας μια θριαμβευτική πορεία στον κόσμο του θεάματος.
Από τη βαμβακοφυτεία στη δόξα
Γεννημένη στις 17 Ιανουαρίου 1927 στη Νότια Καρολίνα, η Έρθα Κιτ μεγάλωσε σε συνθήκες ακραίας φτώχειας. Ποτέ δεν γνώρισε τον πατέρα της, ενώ η μητέρα της την παρέδωσε σε συγγενείς όταν ήταν μόλις 5 ετών. Η ίδια θυμόταν:
«Έπρεπε να υποστηριζόμαστε από ό,τι βρίσκαμε στο δάσος, από αγριόχορτα και βολβούς. Όταν βρίσκαμε κάτι να φάμε, ήμασταν εντάξει».
Παρά τις δυσκολίες, η μικτής καταγωγής Κιτ (με ρίζες από Αφροαμερικανούς, Καυκάσιους και Τσερόκι) επέδειξε απαράμιλλη ανθεκτικότητα και σύντομα βρέθηκε στο επίκεντρο της καλλιτεχνικής σκηνής.
Η πορεία προς τη φήμη
Η καλλιτεχνική της καριέρα ξεκίνησε στα 19 της, όταν εντάχθηκε στην χορευτική ομάδα της Κάθριν Ντάναμ. Οι ερμηνείες της σε καμπαρέ του Λονδίνου και του Παρισιού τη δεκαετία του 1950 την καθιέρωσαν ως μια μοναδική φωνή και παρουσία. Το 1967, κατέκτησε και την τηλεόραση ως η πρώτη μαύρη Catwoman στη σειρά Batman.
Με τραγούδια όπως το “Santa Baby” και το “I Want to Be Evil”, κέρδισε την καρδιά του κοινού και έγινε σύμβολο κομψότητας. Εξίσου αγαπητή έγινε στις νεότερες γενιές μέσα από τη φωνή της στην κακιά Yzma στην ταινία κινουμένων σχεδίων της Disney, The Emperor’s New Groove (2000).
Η συνάντηση με τη φτώχεια και τις διακρίσεις
Η Έρθα Κιτ δεν ξέχασε ποτέ τις ρίζες της. Η κόρη της, Κιτ Σαπίρο, αποκάλυψε ότι η μητέρα της πέθανε χωρίς να μάθει ποτέ ποιος ήταν ο λευκός πατέρας της. Η καταγωγή της συχνά την έθετε στο περιθώριο, ακόμα και μέσα στις ίδιες τις κοινότητές της.
Σε συνέντευξή της, η Έρθα ανέφερε:
«Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως μαύρο άτομο ή λευκό άτομο. Βλέπω τον εαυτό μου ως κάποιον που ανήκει σε όλους».
Το περιστατικό που κατέστρεψε την καριέρα της στις ΗΠΑ
Το 1968, η Έρθα Κιτ μίλησε ανοιχτά κατά του πολέμου του Βιετνάμ σε γεύμα στον Λευκό Οίκο, παρουσία της Πρώτης Κυρίας “Lady Bird” Τζόνσον. Οι δηλώσεις της για τις κοινωνικές συνέπειες του πολέμου προκάλεσαν σοκ:
«Στέλνετε τους καλύτερους αυτής της χώρας να σκοτωθούν. Επαναστατούν στους δρόμους, καπνίζουν χόρτο και μαστουρώνουν».
Η αντίδραση ήταν έντονη. Η CIA δημιούργησε έναν φάκελο για εκείνη, και η καριέρα της στις ΗΠΑ έπεσε σε παρακμή. Ωστόσο, η Κιτ βρήκε καταφύγιο στη Βρετανία και την Ευρώπη, όπου συνέχισε να μαγεύει το κοινό με τις εμφανίσεις της.
Μια γυναίκα με ευαισθησία και αντοχή
Παρά τη δημόσια εικόνα της ως αυτοπεποίθησης και λαμπερής περσόνας, η Έρθα Κιτ πάλευε με την εσωτερική της ανασφάλεια. Σε τηλεοπτική συνέντευξη, παραδέχτηκε:
«Μπορώ να παίζω την Έρθα Κιτ στη σκηνή, αλλά ως Έρθα Μέι, η πραγματική μου ταυτότητα, κρύβομαι πίσω από καρέκλες και θάμνους. Νιώθω ότι κανείς δεν θα με δεχτεί».
Η παρακαταθήκη της
Η Έρθα Κιτ άφησε μια ανεκτίμητη κληρονομιά. Οι ερμηνείες της παραμένουν εμβληματικές, ενώ η στάση της απέναντι στις κοινωνικές ανισότητες και τις προκαταλήψεις εμπνέει μέχρι σήμερα.
Αυτή η γυναίκα, που ξεκίνησε από μια βαμβακοφυτεία χωρίς τίποτα, κατάφερε να γίνει η «πιο συναρπαστική γυναίκα του κόσμου», όπως την είχε χαρακτηρίσει ο Όρσον Γουέλς.
Όπως η ίδια είπε κάποτε:
«Μαθαίνω συνεχώς. Η ταφόπλακα μου θα είναι το δίπλωμά μου».