Μια παιδική ηλικία γεμάτη προκλήσεις και αποκαλύψεις
Ο Λούις Άρμστρονγκ ήταν μια από τις πιο σημαντικές προσωπικότητες της τζαζ, με αναρίθμητες επιτυχίες όπως το What a Wonderful World, κινηματογραφικές συμμετοχές στο Χόλιγουντ και συνεργασίες με καλλιτέχνες όπως ο Bing Crosby και η Ella Fitzgerald. Ωστόσο, η παιδική του ηλικία ήταν πολύ μακριά από τη λαμπρή καριέρα που ακολούθησε. Μεγάλωσε στη Νέα Ορλεάνη, σε συνθήκες ακραίας φτώχειας, σε μια γειτονιά που μαστιζόταν από έγκλημα και βία. Πρόσφατες πληροφορίες ρίχνουν νέο φως στη ζωή του κατά τα παιδικά του χρόνια, αποκαλύπτοντας ότι τόσο η μητέρα του όσο και η αδελφή του είχαν συλληφθεί για πορνεία, ένα γεγονός που μέχρι πρότινος παρέμενε μόνο σε εικασίες.
Η σύλληψη που του άλλαξε την πορεία
Ο Άρμστρονγκ γεννήθηκε το 1901 στη Νέα Ορλεάνη. Σε ηλικία 11 ετών, συνελήφθη και τοποθετήθηκε στο Colored Waif’s Home, ένα αναμορφωτήριο για Αφροαμερικανούς νέους. Εκεί, με την καθοδήγηση του μουσικού παιδαγωγού Peter Davis, έμαθε να παίζει κορνέτα, αρχίζοντας να ονειρεύεται μια καριέρα ως επαγγελματίας μουσικός. Το 1922, μετέβη στο Σικάγο, εντασσόμενος στη μπάντα του κορνετίστα King Oliver. Μέχρι το 1925, είχε ήδη ηχογραφήσει δίσκους με το όνομά του, ανοίγοντας τον δρόμο για τη σπουδαία καριέρα του. Στη δεκαετία του 1960, οι ηχογραφήσεις του γνώρισαν τεράστια επιτυχία – η εκδοχή του στο Hello, Dolly! μάλιστα ξεπέρασε τους Beatles από την κορυφή των charts κατά την περίοδο της Beatlemania.
Οικογενειακές προκλήσεις και νέες αποκαλύψεις
Παρά τις δυσκολίες, ο Άρμστρονγκ μιλούσε πάντα με αγάπη για τη μητέρα και την αδελφή του, εκφράζοντας την ευγνωμοσύνη του για την υποστήριξή τους. Οι βιογραφίες του ανέφεραν τα δύσκολα παιδικά του χρόνια, όμως μέχρι πρόσφατα δεν υπήρχαν στοιχεία που να αποδεικνύουν την εμπλοκή της οικογένειάς του στην πορνεία. Ωστόσο, πρόσφατες αστυνομικές αναφορές και συνεντεύξεις επιβεβαίωσαν ότι η μητέρα και η αδελφή του είχαν συλληφθεί πολλές φορές, περνώντας χρόνο στη φυλακή.
Μια αστυνομική αναφορά του 1914 δήλωσε ότι η μητέρα του Άρμστρονγκ αντιμετώπισε είτε πρόστιμο 2,50 δολαρίων είτε ποινή 30 ημερών στο σωφρονιστικό κατάστημα, καταγράφοντας το επάγγελμά της ως «πόρνη». Το πρόστιμο δεν πληρώθηκε, γεγονός που πιθανώς οδήγησε στην παραμονή της στη φυλακή.
Ο κόσμος της βίας και το περιβάλλον της Νέας Ορλεάνης
Ο Άρμστρονγκ, σε μια ιδιωτική ηχογραφημένη συζήτηση με τον φίλο του και παραγωγό δίσκων Τζορτζ Αβάκιαν το 1953 – μια ηχογράφηση που ανακαλύφθηκε στη Δημόσια Βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης το 2023 – είπε:
«Δεν μπορώ να θυμηθώ πόσες φορές ακριβώς πήγα στη φυλακή. Ήταν κάτι πολύ συνηθισμένο τότε».
Ένα νέο βιβλίο για τη ζωή του τρομπετίστα αποκαλύπτει αναφορές από την αστυνομία για άτομα που είχαν ρόλο στην παιδική του ηλικία, περιγράφοντας ένα ιδιαίτερα βίαιο περιβάλλον. Μεταξύ αυτών ήταν ο «Μαύρος Μπένι», μια πατρική φιγούρα για τον Άρμστρονγκ, ο οποίος όμως κατηγορήθηκε για επιθέσεις εις βάρος γυναικών και για τον σοβαρό τραυματισμό ενός άνδρα, όταν του έριξε ένα τούβλο στο κεφάλι.
Σε άλλες αδημοσίευτες συνεντεύξεις, ο Άρμστρονγκ έφερε στο φως τις εμπειρίες του από τη βία που τον περιέβαλλε:
«Λένε ότι ο Κύριος προσέχει τους ανόητους – σίγουρα με προσέχει εμένα. Αυτές οι σφαίρες περνούν από μπροστά μου και εγώ απλώς παίζω μπλουζ. Αλλά ποτέ δεν χτύπησα… Αν κάποιος άρχιζε να πυροβολεί, δεν καταλαβαίνω πώς δεν με χτύπησαν».
Παρά τις αντιξοότητες, ο Άρμστρονγκ ποτέ δεν εγκατέλειψε τη μουσική. Συνεχίζοντας να παίζει μέχρι το τέλος της ζωής του, άφησε πίσω του μια ανεκτίμητη μουσική κληρονομιά. Έφυγε από τη ζωή το 1971, έχοντας επισφραγίσει μια πορεία που άλλαξε για πάντα την ιστορία της τζαζ.