Η Bjork, η εμβληματική Ισλανδή τραγουδίστρια, συνθέτης και περιβαλλοντική ακτιβίστρια, δεν διστάζει να εκφράσει την έντονη κριτική της για την επίδραση του streaming στη μουσική βιομηχανία. Κατά τη διάρκεια συνέντευξής της στο Dagens Nyheter, στα πλαίσια της προώθησης της παράστασής της Cornucopia στο Apple TV+, η Bjork χαρακτήρισε το Spotify ως «το χειρότερο που έχει συμβεί στους μουσικούς».
Η αρνητική επίδραση του Spotify στη μουσική δημιουργία
Η Bjork εξήγησε πως η κουλτούρα του streaming έχει επηρεάσει ολόκληρες γενιές καλλιτεχνών, ιδιαίτερα τους νεότερους. Ενώ η ίδια νιώθει «τυχερή» που δεν χρειάζεται πλέον να βασίζεται στις περιοδείες για το εισόδημά της, αναγνώρισε ότι πολλοί νέοι καλλιτέχνες αναγκάζονται να περιοδεύουν συνεχώς για να επιβιώσουν, γεγονός που τους απομακρύνει από τη δημιουργική διαδικασία.
«Το Spotify μπορεί να μείωσε την πειρατεία, αλλά οι χαμηλές πληρωμές προς τους δημιουργούς καθιστούν σχεδόν αδύνατη τη βιωσιμότητα για τους περισσότερους μουσικούς. Τα κέρδη δεν καταλήγουν στους σωστούς ανθρώπους», υπογράμμισε.
Οι καλλιτέχνες λαμβάνουν μόνο $0,003 έως $0,005 ανά ροή, με τα χρήματα να κατανέμονται στους κατόχους δικαιωμάτων και όχι πάντα στους ίδιους τους δημιουργούς. Ταυτόχρονα, ο συνιδρυτής του Spotify, Ντάνιελ Εκ, έχει περιουσία που φτάνει τα 7,4 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με το Forbes.
Η Bjork και η μακροχρόνια αντίθεσή της στο Spotify
Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που η Bjork αντιτίθεται στο Spotify. Το 2015, αρνήθηκε να κυκλοφορήσει το άλμπουμ της Vulnicura στην πλατφόρμα, δηλώνοντας ότι «το streaming υποτιμά τη μουσική».
Η κριτική της γίνεται ακόμα πιο επίκαιρη μετά τις αποκαλύψεις ότι το Spotify χρησιμοποιεί «καλλιτέχνες φαντάσματα» – μουσικά κομμάτια χαμηλής αξίας που δημιουργούνται από εξωτερικούς παραγωγούς και ενσωματώνονται σε δημοφιλείς λίστες αναπαραγωγής. Αυτή η πρακτική, όπως εξηγεί η Liz Pelly στο βιβλίο της Mood Machine: The Rise of Spotify and the Costs of the Perfect Playlist, βοηθά την πλατφόρμα να μειώνει τις πληρωμές σε πραγματικούς καλλιτέχνες.
Η Bjork για το μέλλον της μουσικής και τη γενιά Z
Παρά την έντονη κριτική της, η Bjork παραμένει αισιόδοξη για τη γενιά Z, την οποία επαινεί για την περιβαλλοντική της ευαισθησία και τη δημιουργική της προσέγγιση. Κατά τη διάρκεια της περιοδείας της Cornucopia, που συνδυάζει μουσική και θέατρο, η Bjork παρουσίασε έναν οραματικό κόσμο εμπνευσμένο από τα άλμπουμ της Utopia και Fossora.
Η ίδια συνεχίζει να εξερευνά πρωτοποριακές δημιουργικές κατευθύνσεις, όπως το έργο της Natural Manifesto στο Centre Pompidou. Εκεί, σε συνεργασία με τον Γάλλο καλλιτέχνη Aleph, δημιούργησε ένα ηχητικό κομμάτι με τη βοήθεια Τεχνητής Νοημοσύνης, που αναπαριστά τους ήχους εξαφανισμένων ζώων.
Ένα κάλεσμα για αλλαγή στη μουσική βιομηχανία
Η Bjork συνεχίζει να είναι μια φωνή κριτικής αλλά και ελπίδας για τη μουσική βιομηχανία. «Η επανάσταση στη μουσική streaming έχει καθυστερήσει. Οι νέοι καλλιτέχνες αξίζουν ένα πιο δίκαιο σύστημα που να τους επιτρέπει να δημιουργούν χωρίς περιορισμούς», τόνισε.
Σε έναν κόσμο όπου η τεχνολογία επηρεάζει όλο και περισσότερο την τέχνη, η Bjork μας καλεί να θυμόμαστε τη σημασία της αυθεντικότητας και της αξίας της δημιουργίας.