Σε μια συγκινητική βραδιά γεμάτη τέχνη και σκέψη, ο Διονύσης Σαββόπουλος παρουσίασε την πολυαναμενόμενη αυτοβιογραφία του με τίτλο «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα». Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 23 Ιανουαρίου στο κατάμεστο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, όπου παρευρέθηκαν θαυμαστές, φίλοι και εξέχουσες προσωπικότητες από τον καλλιτεχνικό και πολιτικό κόσμο, τιμώντας τον σπουδαίο δημιουργό.
Η ατμόσφαιρα της βραδιάς θύμιζε θεατρική παράσταση, με τον ίδιο τον Σαββόπουλο να πρωταγωνιστεί σε έναν ζωντανό διάλογο γύρω από τη ζωή και το έργο του. Συνοδευόταν από εκλεκτούς συνομιλητές, όπως ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου, Γιάννης Βακαρέλης, και οι συγγραφείς Σώτη Τριανταφύλλου και Γιώργος Σκαμπαρδώνης, ενώ η εκδότρια Άννα Πατάκη συντόνιζε τη συζήτηση. Το αποτέλεσμα ήταν κάτι πολύ περισσότερο από μια τυπική παρουσίαση βιβλίου: ήταν μια ζωντανή, βαθιά ανθρώπινη ανταλλαγή σκέψεων και συναισθημάτων.
Ένα τολμηρό λογοτεχνικό εγχείρημα
Το βιβλίο «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη, αποτελεί μια μοναδική λογοτεχνική εμπειρία, στην οποία ο Διονύσης Σαββόπουλος εξερευνά τις διαφορετικές ταυτότητες που έχει ενσαρκώσει κατά τη διάρκεια της ζωής του. Με κεντρικό άξονα τον διαχωρισμό του πραγματικού εαυτού του από την περσόνα του «Σάββου», ο δημιουργός αποκαλύπτει μια πολυδιάστατη αυτοανάλυση, σε μια πρωτότυπη μεταμοντέρνα αφήγηση.
Στον πρόλογο του βιβλίου, ο Σαββόπουλος εξηγεί ότι ο «Σάββος» – ο άνδρας με τα στρογγυλά γυαλιά, τις τιράντες και το γενάκι – είναι ένας ρόλος που χτίστηκε σταδιακά, ένας χαρακτήρας που γεννήθηκε για να εξυπηρετήσει την τέχνη. «Αυτό που λέμε “Σαββόπουλος” δεν υπάρχει», γράφει. «Ο Σαββόπουλος είναι ένας ρόλος που έπλασα σιγά-σιγά. Χωρίς εμένα, δεν θα ήταν παρά μια κενή εικόνα».
Ο «Σάββος» ως καθρέφτης του δημιουργού
Στην αυτοβιογραφία, ο «Σάββος» γίνεται το μέσο μέσα από το οποίο ο Διονύσης Σαββόπουλος διηγείται τη ζωή του. Ο ίδιος εξηγεί ότι τώρα, καθώς μεγαλώνει, νιώθει την ανάγκη να ανατρέξει στο παρελθόν του, να ξαναδεί τη ζωή του ως παιδί, επαγγελματία, σύζυγο, πατέρα, παππού, αλλά και πολίτη. «Ο ρόλος αυτός έχει τη δική του αξία», σημειώνει. «Τώρα ο “Σάββος” θα διηγηθεί την ιστορία του δημιουργού του. Είναι ένα παιχνίδι, ένα τέχνασμα. Ελπίζω να το βρείτε διασκεδαστικό».
Με αυτό το εγχείρημα, ο Σαββόπουλος επιχειρεί να απαντήσει σε ερωτήματα ταυτότητας και αυτογνωσίας, καλώντας τον αναγνώστη να δει μέσα από τα μάτια του τις διαφορετικές όψεις της ζωής του. Η αφήγηση συνδυάζει τη λογοτεχνική ποιότητα με τη φιλοσοφική ενδοσκόπηση, καταλήγοντας σε ένα έργο που αποτυπώνει τις πολλαπλές πτυχές του ανθρώπου και του καλλιτέχνη.
Η εκδήλωση και οι παρευρισκόμενοι
Η παρουσίαση του βιβλίου στο Μέγαρο Μουσικής δεν ήταν απλώς μια εκδήλωση, αλλά ένα σημαντικό πολιτιστικό γεγονός. Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, παρευρέθηκε, ενώ προσωπικότητες όπως ο συνθέτης Σταύρος Ξαρχάκος και ο τραγουδοποιός Πάνος Μουζουράκης εξέφρασαν τη βαθιά εκτίμησή τους για τον Σαββόπουλο. Το κοινό, από θαυμαστές έως διανοούμενους, συμμετείχε ενεργά, προσφέροντας στο γεγονός έναν αέρα γιορτής και διαλόγου.
Μια ιστορική και προσωπική αναδρομή
Η αυτοβιογραφία «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα» λειτουργεί ως καθρέφτης της ζωής του Διονύση Σαββόπουλου, προσφέροντας παράλληλα μια ιστορική αναδρομή στην Ελλάδα των τελευταίων δεκαετιών. Ο καλλιτέχνης, με τον χαρακτηριστικό του τρόπο, αναλύει τη δική του πορεία μέσα από τις ταραγμένες αλλά και δημιουργικές περιόδους της ελληνικής ιστορίας, φωτίζοντας τόσο τη δημόσια όσο και την προσωπική του ζωή.
Ο τίτλος του βιβλίου αντικατοπτρίζει τη ροή του χρόνου και την ανθρώπινη ανάγκη για αναστοχασμό, καθιστώντας το ένα έργο που δεν αφορά μόνο τους θαυμαστές του, αλλά και οποιονδήποτε αναζητά απαντήσεις για τις δικές του ταυτότητες.
Η εκδήλωση για την παρουσίαση του «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα» δεν ήταν μόνο μια γιορτή για το νέο έργο του Διονύση Σαββόπουλου, αλλά και μια υπενθύμιση της σημασίας του να εξερευνούμε τη ζωή και την τέχνη με θάρρος και ειλικρίνεια. Το βιβλίο, με την αυθεντική και ανατρεπτική προσέγγισή του, υπόσχεται να αποτελέσει σημείο αναφοράς τόσο για τη λογοτεχνία όσο και για τη μελέτη της ελληνικής κουλτούρας.