Ο διάσημος μουσικός Πολ ΜακΚάρτνεϊ μοιράστηκε τις ανησυχίες του στο BBC σχετικά με τις προτεινόμενες τροποποιήσεις στη νομοθεσία περί πνευματικών δικαιωμάτων, εκφράζοντας φόβους ότι αυτές ενδέχεται να απειλήσουν το βιοπορισμό των δημιουργών. Η κυβέρνηση εξετάζει αλλαγές που θα επιτρέπουν στους προγραμματιστές τεχνητής νοημοσύνης (AI) να χρησιμοποιούν περιεχόμενο που υπάρχει στο διαδίκτυο για την ανάπτυξη μοντέλων, εκτός αν οι κάτοχοι δικαιωμάτων δηλώσουν ρητά την αντίθεσή τους.
«Η δουλειά μας κάλυπτε τις ανάγκες μας»
Σε μια σπάνια συνέντευξη στη Λάουρα Κούνσμπεργκ, ο ΜακΚάρτνεϊ αναφέρθηκε στα νεανικά του χρόνια στο Λίβερπουλ, όταν η μουσική ήταν μια εργασία που αγαπούσε και ταυτόχρονα μπορούσε να του εξασφαλίσει τα προς το ζην. Τόνισε ότι οι αλλαγές στη νομοθεσία ενδέχεται να μειώσουν το κίνητρο των καλλιτεχνών, οδηγώντας σε μια «απώλεια δημιουργικότητας».
Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου έχει δηλώσει ότι στοχεύει να παρέχει νομική ασφάλεια και διαφάνεια μέσα από ένα πλαίσιο πνευματικών δικαιωμάτων που θα δίνει μεγαλύτερο έλεγχο στους δημιουργούς. Ωστόσο, ο ΜακΚάρτνεϊ προειδοποιεί για τον κίνδυνο δημιουργίας ενός ανεξέλεγκτου «Άγριου Δυτικού τοπίου», όπου τα πνευματικά δικαιώματα των καλλιτεχνών θα παραμελούνται.
«Νέα ταλέντα γράφουν όμορφα τραγούδια, αλλά δεν τους ανήκουν», σημείωσε. «Κάποιος κερδίζει χρήματα από αυτό, οπότε γιατί να μην είναι ο δημιουργός που έγραψε, για παράδειγμα, το Yesterday;».
Ο ΜακΚάρτνεϊ κάλεσε την κυβέρνηση να αναθεωρήσει τα σχέδιά της, δηλώνοντας: «Είμαστε ο λαός, και εσείς η κυβέρνηση. Είναι καθήκον σας να μας προστατεύσετε. Αν πρόκειται να καταθέσετε ένα νομοσχέδιο, φροντίστε να προστατεύετε τους δημιουργικούς ανθρώπους – διαφορετικά, θα τους χάσετε».
AI και δημιουργικότητα: Το παράδειγμα του Now and Then
Το 2023, ο ΜακΚάρτνεϊ και ο ντράμερ των Beatles, Ρίνγκο Σταρ, χρησιμοποίησαν τεχνητή νοημοσύνη για να απομονώσουν τα φωνητικά από ένα ημιτελές ντέμο του Τζον Λένον, δημιουργώντας ένα νέο τραγούδι με τίτλο Now and Then. Το κομμάτι, που χαρακτηρίστηκε ως η τελευταία κυκλοφορία των Beatles, απέσπασε διθυραμβικές κριτικές και υποψηφιότητες για βραβεία Grammy και Brit.
«Η τεχνητή νοημοσύνη έχει τις χρήσεις της και μπορεί να κάνει θαυμαστά πράγματα», δήλωσε ο ΜακΚάρτνεϊ. «Καταφέραμε να καθαρίσουμε τη φωνή του Τζον, ώστε να ακούγεται σαν να ηχογραφήθηκε χθες. Ωστόσο, η τεχνολογία δεν πρέπει να στερεί από τους δημιουργούς το χώρο τους – αυτό είναι παράλογο».
Η πρόκληση της «δημιουργικής εξόρυξης»
Η κυβέρνηση διεξάγει διαβουλεύσεις σχετικά με προτάσεις που θα επιτρέπουν στις εταιρείες AI να χρησιμοποιούν υλικό από το διαδίκτυο για εξόρυξη δεδομένων ή κειμένων, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τα πνευματικά δικαιώματα, εκτός εάν οι δημιουργοί επιλέξουν να εξαιρεθούν.
Τα προγράμματα τεχνητής νοημοσύνης βασίζονται σε τεράστιους όγκους δεδομένων, όπως κείμενα, εικόνες ή μουσική, για να παράγουν νέο περιεχόμενο που μοιάζει ανθρώπινο. Παρόλο που θα δίνεται στους καλλιτέχνες η δυνατότητα να διατηρήσουν τα δικαιώματά τους, πολλοί επικριτές θεωρούν ότι είναι πρακτικά αδύνατο για έναν δημιουργό να ενημερώσει εκατοντάδες εταιρείες AI ή να παρακολουθεί πώς χρησιμοποιείται το έργο του.
Αυτή η συζήτηση φωτίζει τον περίπλοκο αντίκτυπο της τεχνητής νοημοσύνης στη δημιουργικότητα και τα πνευματικά δικαιώματα, υπενθυμίζοντας την ανάγκη για ένα δίκαιο και διαφανές νομικό πλαίσιο.